Svědectví života kardinála Berana v období dvou totalitních režimů

Kardinál Josef Beran (1888—1969) je výrazným svědkem, jak totalitní režimy jednají s lidmi, kterých se obávají, a zároveň i svědcem člověka, který si i v těch nejtěžších obdobích života dokáže zachovat a zocelit víru, naději a lásku k Bohu a lidem kolem sebe. Kardinál se stal obětí nacistů a komunistů. Obě totality ho připravily o osobní svobodu a důstojnost, ale ne o jeho dobré srdce. 

Žáci navštíví sídlo pražských arcibiskupů, kde také Josef Beran krátce působil, a poté katedrálu sv. Víta, Václava a Vojtěcha, kde je pohřben. 

Lektoři:

  • Michal Ondra, Marie Zimmermannová

Cíle programu:

  • představit žákům osobnost a významné životní okamžiky kardinála Josefa Berana v kontextu jeho doby
  • podpořit rozvíjení jejich digitální kompetence při práci s reáliemi na tabletu
  • podpořit jejich osobností a sociální rozvoj uvažováním nad položenými otázkami
  • posílit jejich vztah k naší zemi a jejím hrdinům

Praktické pokyny

  • program začíná v Arcibiskupském paláci na Hradčanském náměstí v Praze, žáci navštíví vybrané prostory 
  • sraz s lektorem je před palácem v domluvený den a hodinu
  • v závěru programu mohou žáci navštívit katedrálu sv. Víta, Václava a Vojtěcha, kde je třeba uhradit vstupné podle pravidel Správy pražského hradu; podle tohoto bodu programu se bude odvíjet jeho délka
  • program poskytujeme ZDARMA

Didaktické poznámky

Souvislost s RVP:

2. stupeň Základní školy:

  • ČJL-9-1-07 zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu
  • ČJL-9-1-08 využívá základy studijního čtení - vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připraví a s oporou o text přednese referát
  • ČJL-9-1-09 uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezi větného navazování
  • D-9-8-04: prokáže základní orientaci v problémech současného světa
  • DV-9-1-04 prozkoumává témata z více úhlů pohledu a pojmenovává hlavní téma a konflikt; uvědomuje si analogie mezi fiktivní situací a realitou
  • EV-9-1-02: respektuje velikost lidské osoby, objevuje vlastní jedinečnost a identitu a vytváří si zdravé sebevědomí
  • EV-9-1-08: analyzuje etické aspekty různých životních situací
  • EV-9-1-10: aplikuje postoje a způsobilost, které rozvíjejí mezilidské vztahy
  • VO-9-1-08 objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám
  • VO-9-2-02 posoudí vliv osobních vlastností na dosahování individuálních i společných cílů, objasní význam vůle při dosahování cílů a překonávání překážek
  • Poznávání národní kultury, její duchovní hodnoty a vědomí ji chránit
  • žák se učí překonávat stereotypy a předsudky
  • Rozvíjení zájmu o současnost a minulost vlastního národa i jiných kulturních společenství, utváření a upevňování vědomí přináležitosti k evropské kultuře

Střední školy (podle RVP pro gymnázia):

  • Moderní doba: charakterizuje dvě světové války, dokumentuje sociální, hospodářské a politické důsledky
  • Jazyk a jazyková komunikace: postihne smysl textu, vysvětlí důvody a důsledky různých interpretací téhož textu, porovná je a zhodnotí, odhalí eventuální dezinterpretace textu

  • Průřezová témata / Osobnostní a sociální výchova / Morálka všedního dne: jak hodnotím morálku vlastního jednání a jak rozlišuji mezi dobrem a zlem ve svém životě; jak mohu rozvíjet dobré vztahy k lidem; jak se mohu angažovat ve prospěch druhých lidí (pomoc, spolupráce, podíl na demokratickém fungování společnosti, osobní angažovanost ve společenských otázkách)

  • Průřezová témata / Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech / Žijeme v Evropě: evropské kulturní kořeny a hodnoty: křesťanství, demokracie, právo, umění, věda, hospodářství

  • Umění a kultura: užívání jazyka umění jako prostředku k vyjádření nejrůznějších jevů, vztahů, prožitků, emocí a představ a k schopnosti svůj způsob vyjádření hodnotit, porovnávat a nabízet ostatním členům společnosti

  • Úvod do filozofie a religionistiky: posuzuje lidské jednání z hlediska etických norem a svědomí jednotlivce, objasní dějinnou proměnlivost základních etických pojmů a norem

  • rozvíjení pozitivního hodnotového systému opřeného o historickou i současnou zkušenost lidstva; chápání nesprávnosti mechanického přenosu současných etických představ do reality minulosti; 

  • rozvíjení a kultivaci vědomí osobní, lokální, národní, evropské i globální identity

Významné dny: 

  • narozen 29. prosince 1888; zemřel 17. května 1969
  • kněžské svěcení 10. června 1911, biskupské svěcení 8. prosince 1946, jmenování kardinálem 22. února 1965
  • začátek procesu blahořečení: 2. dubna 1998, převoz a uložení ostatků do katedrály sv. Víta, Václava a Vojtěcha 23. dubna 2018

Symboly:  biskupské a kardinálské odznaky

Tradice:  7. 12. 2009 byl v Dejvicích instalován pomník kardinálu Beranovi

Použité metody:

  • prohlídka vybraných prostor Arcibiskupského paláce
  • práce s archivními materiály a s tabletem
  • práce s obrazovou časovou linkou
  • prezentace výsledků práce ve skupinách

Výstupy a zkušenosti

Program je nově nabízen od jara 2023.