Proč přišli mudrci do Betléma
Vánoční biblický příběh o putování tří králů (mudrců) do Betléma představuje dítě Ježíše jako nově narozeného krále, který nechtěl být králem uctívaným pro své bohatství, ale králem, který bude inspirovat druhé lidi ke konání dobra. Žáci k tomuto poselství postupně přicházejí spolu s mudrci, kteří zkoumali tajemství hvězdy, jež je přivedla k takovému králi.
Tento příběh obsahuje celou řadu symbolů a žáci
mají skrze jejich interpretaci možnost nahlédnout do jednoho ze způsobů
vyjadřování autorů biblických příběhů. Poselství příběhu vybízí k solidaritě s chudými
lidmi našeho světa, které je východiskem pro pořádání tzv. "Tříkrálové sbírky".
Tento program tak může posloužit i k motivaci koledníků sbírky.
Lektoři programu:
- Eliška Vrbová
Cíle programu:
- seznámit žáky s biblickým příběhem o putování mudrců do Betléma, který je součástí evangelia podle Matouše a nabízí jiný pohled na narození Ježíše než evangelium podle Lukáše
- přiblížit žákům symboliku tohoto příběhu (hvězda, královská důstojnost, dary mudrců)
- zdůraznit mezinárodní rozměr tohoto příběhu a jeho poselství - výzvu k solidaritě s chudými lidmi
- objasnění smyslu charitativních sbírek
Praktické pokyny
- pro žáky 1. a 2. třídy potřebujeme prostor, aby mohli sedět v kruhu
- od 3. třídy používáme dataprojektor pro power point prezentaci, žáci sedí v lavicích
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
1. stupeň ZŠ:
- ČJS-5-3-05: objasní historické důvody pro zařazení státních svátků a významných dnů
- ČJS-5-1-04: vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického, politického, správního a vlastnického
- DV-5-1-03
rozpoznává témata a konflikty v situacích a příbězích; nahlíží na ně z pozic
různých postav; zabývá se důsledky jednání postav
- EV-3-1-03
si osvojí základní vědomosti a dovednosti pro vytvoření sebeúcty a úcty k
druhým
- EV-3-1-06
využívá prvky tvořivosti při společném plnění úkolů
- EV-9-1-07:
je vnímavý k sociálním problémům, v kontextu své situace a svých možností
přispívá k jejich řešení
Významné dny: Tři králové (6. leden)
Symboly: hvězda, zlato, kadidlo a myrha; královská služba
Tradice: Tříkrálové koledování a sbírka
Použité metody:
- pro 1. a 2. třídu: vizualizace příběhu pomocí textilního materiálu a postaviček
- od 3. třídy: sledování a diskuse k powerpointové prezentaci, práce s mapou a pracovním listem
Výstupy a zkušenosti
Program je nabízen od roku 2017, celkem se ho zúčastnilo 31 skupin z mateřských a základních škol.
Náhled na program s dětmi z MŠ:
Náhled na PW prezentaci pro děti od 3. třídy ZŠ: