Po stopách posledního českého krále
ve Staré Boleslavi

STRÁNKA SE DOKONČUJE. DĚKUJEME ZA POCHOPENÍ.

Posledním českým králem byl Karel I. Habsburský, rakouský císař. V Čechách pobýval na studiích a absolvoval zde i vojenskou službu ve Staré Boleslavi. Bydlel pak se svou rodinou na zámku v Brandýse nad Labem a rád se sem vracel. Jeho působení v těchto místech zmapoval historik Milan Novák v sérii článků, které vycházely v Městských listech v roce 2022, kdy se slavilo 100. výročí smrti tohoto panovníka.
Karel I. Habsburský se přiřadil mezi naše předchozí panovníky, kteří prosluli svým úsilím o život v míru a o mezinárodní spolupráci (sv. Václav, císař Karel IV., Jiří z Poděbrad a další). Neustával v hledání mírového řešení první světové války. V těchto svých aktivitách nebyl úspěšný, ale v rovině osobní a rovinné zanechal hlubokou stopu dobrého člověka. V roce 2004 byl katolickou církví blahořečen. V současné době probíhá stejný proces blahořečení jeho manželky Zity Bourbonsko-Parmské, kterou církev v roce 2009 obdařila titulem "Služebnice Boží". 

Lektoři:

  • Marie Zimmermannová

Cíle programu:

  • kreativním způsobem přiblížit žákům poslední měsíce ˇČeského království před vznikem Československé republiky na životě a smýšlení posledního českého krále

Praktické pokyny

  • Program je koncipován jako procházka Starou Boleslaví (je možné ho prodloužit až do Brandýsa nad Labem), při které se žáci seznámí s osobností, životem a odkazem Karla I. Habsburského formou práce s prameny a her. Chlapce může zaujmout i vojenská služba Karlovy doby a jeho vztah k motorismu. Součástí programu je návštěva kostela Nanebevzetí Panny Marie, kde je umístěn obraz a relikviář s ostatkem Karla I. Habsburského. Žáci tak nahlédnou do projevů víry habsburských panovníků. ¨
  • Odjezd z Prahy do Staré Boleslavi dle domluvy pedagoga s lektorem. Doporučen je začátek programu ve Staré Boleslavi mezi 9. a 10. hodinou. 
  • Začínáme na náměstí stručným představením města a jeho významných objektů, které jsou zde na dohled. Žáci dostanou plánek města. 
  • Žáci budou pracovat ve skupinách s prameny: tj. třemi články dr. Milana Nováka, plakátek a vstupenkou a připraví si prezentaci jeho osobnosti podle úkolových listů. Při procházce městem si získané informace vzájemně představí. 
  • Tato část programu bude zakončena v poutním kostele Nanebevzetí Panny Marie, v němž bývala vzpomínková kaple na tohoto panovníka a dnes ho zde připomínají dvě místa v presbytáři: relikviář zavěšený nad hlavním oltářem a obraz namalovaný současným umělcem jménem Rychtauk (2020). Lektor dovypráví Karlův příběh a nabídne žákům krátké zamyšlení nad různými typy boje a vítězství v životě člověka. 
  • Program může pokračovat procházkou přes řeku k zámku v Brandýse nad Labem a jeho prohlídkou. 

Didaktické poznámky

Souvislost s RVP:

2. stupeň Základní školy:

  • ČJL-9-1-08 využívá základy studijního čtení - vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připraví a s oporou o text přednese referát

  • ČJL-9-1-09 uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezi větného navazování

  • DV-9-1-04 prozkoumává témata z více úhlů pohledu a pojmenovává hlavní téma a konflikt; uvědomuje si analogie mezi fiktivní situací a realitou
  • D-9-7-05: zhodnotí postavení Československa v evropských souvislostech a jeho vnitřní sociální, politické, hospodářské a kulturní prostředí

  • EV-9-1-08: analyzuje etické aspekty různých životních situací

  • VV-9-1-07: porovnává na konkrétních příkladech různé interpretace vizuálně obrazného vyjádření

  • Poznávání národní kultury, její duchovní hodnoty a vědomí ji chránit


Střední školy (podle RVP pro gymnázia):

  • Moderní doba: charakterizuje dvě světové války, dokumentuje sociální, hospodářské a politické důsledky

  • Jazyk a jazyková komunikace: rozliší a specifikuje jednotky vyprávění (časoprostor, vypravěč, postavy) a zhodnotí jejich funkci a účinek na čtenáře

  • Průřezová témata / Osobnostní a sociální výchova / Morálka všedního dne: jak hodnotím morálku vlastního jednání a jak rozlišuji mezi dobrem a zlem ve svém životě; jak mohu rozvíjet dobré vztahy k lidem; jak se mohu angažovat ve prospěch druhých lidí (pomoc, spolupráce, podíl na demokratickém fungování společnosti, osobní angažovanost ve společenských otázkách)

  • Průřezová témata / Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech / Žijeme v Evropě: evropské kulturní kořeny a hodnoty: křesťanství, demokracie, právo, umění, věda, hospodářství

  • Umění a kultura: užívání jazyka umění jako prostředku k vyjádření nejrůznějších jevů, vztahů, prožitků, emocí a představ a k schopnosti svůj způsob vyjádření hodnotit, porovnávat a nabízet ostatním členům společnosti

  • Úvod do filozofie a religionistiky: posuzuje lidské jednání z hlediska etických norem a svědomí jednotlivce, objasní dějinnou proměnlivost základních etických pojmů a norem

  • Člověk a společnost: chápání vývoje společnosti jako proměny sociálních projevů života v čase, k posuzování společenských jevů v synchronních i chronologických souvislostech provázaných příčinnými, následnými, důsledkovými a jinými vazbami;

Významné dny:  17. 8. 1887 (narození), 1. 4. 1922 (úmrtí), 3. 10. 2004 (blahořečení papežem Janem Pavlem II.)

Symboly: mírové symboly

Tradice:  celodenní program Audience u císaře Karla I., který se koná každý rok a obsahuje část duchovní, historickou a společenskou

Použité metody: 

  • procházka podle mapky 
  • četba a zpracování novinových článků a jiných dokumentů, 
  • práce s fotografiemi, 
  • zamyšlení a hledání odkazu, význam mírových symbolů

Výstupy a zkušenosti

Program je nově nabízen od roku 2023.