O biskupu Martinovi a adventním čekání

Tento program představí účastníkům tři světce, jejichž svátky slavíme ke konci roku a jsou spojeni s různými lidovými tradicemi. Jedná se o sv. Martina, sv. Barboru a sv. Mikuláše. Tito tři světci se mohou na první pohled zdát velice rozdílní, ale mají toho velmi mnoho společného. Každý z nich má zajímavý a barvitý život plný radosti a velkých rozhodnutí, ale i utrpení a překonávání velkých obtíží. Účastníci programu se seznámí s jejich životy a budou hledat to, co měli tito světci společného. 

Program se koná v rotundě sv. Martina na Vyšehradě, což ještě více prohlubuje zážitek z programu.

Lektoři programu:

  • Eliška Vrbová

Cíle programu: 

  • představit sv. Martina, sv. Barboru a sv. Mikuláše, jejich životy, tradice s nimi spojené a jejich význam
  • poukázat na to, co mají společné a v čem se liší
  • umožnit žákům uvědomit si důvod a obsah adventní doby a smysl adventních tradic spojených s těmito světci

Praktické pokyny

  • setkání před vchodem do rotundy sv. Martina
  • v rotundě je možné v zimních měsících přitopit, přesto je dobré počítat s tím, že je v rotundě chladno
  • do rotundy se vejde pouze jedna třída žáků (do 30 žáků)
  • v rotundě je třeba chovat se klidně
  • Základní platba za program je 50 Kč/žák (minimum za skupinu s méně než 14 žáky je 700 Kč), snížená cena 30 Kč/žák (minimum za skupinu s méně než 14 žáky je 400 Kč) v případě objednávky programů pro více skupin v jednom dni, opakované objednávání programů během školního roku nebo z důvodu finančních obtíží objednavatele. Vzhledem k tomu, že chceme, aby naše programy byly přístupné všem, lze v odůvodněných případech zažádat o prominutí platby buď za celou skupinu nebo za jednotlivé žáky.

Didaktické poznámky

Souvislost s RVP: 

1. stupeň ZŠ:

  • EV-3-1-04: zvládá prosociální chování: pomoc v běžných školních situacích, dělení se, vyjadřování soucitu, zájem o spolužáky
  • ČJL-5-1-01: čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas

2. stupeň ZŠ:

  • VV-9-1-07: porovnává na konkrétních příkladech různé interpretace vizuálně obrazného vyjádření; vysvětluje své postoje k nim s vědomím osobní, společenské a kulturní podmíněnosti svých hodnotových soudů
  • EV-9-1-08: analyzuje etické aspekty různých životních situací

Střední školy (podle RVP G):

  • Člověk a společnost: rozvíjení pozitivního hodnotového systému opřeného o historickou i současnou zkušenost lidstva; chápání nesprávnosti mechanického přenosu současných etických představ do reality minulosti;
  • Umění a kultura / Obrazové znakové systémy: na konkrétních příkladech vysvětlí, jak umělecká vizuálně obrazná vyjádření působí v rovině smyslové, subjektivní i sociální a jaký vliv má toto působení na utváření postojů a hodnot
  • Umění a kultura: užívání jazyka umění jako prostředku k vyjádření nejrůznějších jevů, vztahů, prožitků, emocí a představ a k schopnosti svůj způsob vyjádření hodnotit, porovnávat a nabízet ostatním členům společnosti

Významné dny: 11. 11, 4. 12., 6. 12.

Symboly: plášť, mitra, pastýřská hůl, barborka, kalich, kniha, peníze

Tradice: slavení svátků sv. Martina, Barbory a Mikuláše

Použité metody: 

  • práce s obrazy
  • práce s textem 
  • luštění šifer

Výstupy a zkušenosti:

Program je nabízen od roku 2018, zúčastnilo se ho zatím 12 tříd ze základních škol.