Kněžna Ludmila - první křesťanská panovnice a matka národa
Program seznamuje žáky 8. - 9. třídy s příběhem sv. Ludmily jako manželky prvního historicky doloženého českého knížete Bořivoje a spoluzakladatelky českého státu. Přibližuje žákům význam přijetí křesťanství pro náš stát a projevy křesťanské víry v životě kněžny, která se stala skutečně lidu-milou a byla nazývána matkou národa. Žáci budou tyto skutečnosti objevovat na základě práce s texty různých literárních druhů (legenda, kronika, odborný text), pozorování a porovnávání obrazů a samostatné výtvarné práce. Program je koncipován na jednu hodinu literární výchovy a dvouhodinu výtvarné výchovy.
Cíle programu:
- seznámit žáky s dobovými okolnostmi vzniku českého státu a s významem přijetí křesťanství jako státem podporovaného náboženství;
- zkoumat projevy křesťanské víry v životě kněžny Ludmily na základě literárních pramenů různých žánrů: legendy a kroniky a jejich porovnání s odborným textem;
- rozvíjet kritické myšlení žáků na základě práce s vybranými texty;
- napomáhat utváření postojů žáků k politice jako službě ve věcech veřejných;
- podporovat utváření pozitivního vztahu žáků k národním osobnostem, tradicím a historii.
Praktické informace
- program je možné uskutečnit ve školní třídě nebo v sále Pedagogického centra v Jindřišské 30
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
2. stupeň ZŠ:
- ČJL-9-1-07 zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu
- D-9-4-04 vymezí úlohu křesťanství a víry v životě středověkého člověka, konflikty mezi světskou a církevní mocí, vztah křesťanství ke kacířství a jiným věroukám
- DV-9-1-04 prozkoumává témata z více úhlů pohledu a pojmenovává hlavní téma a konflikt; uvědomuje si analogie mezi fiktivní situací a realitou
- VV-9-1-07: porovnává na konkrétních příkladech různé interpretace vizuálně obrazného vyjádření
- Poznávání národní kultury, její duchovní hodnoty a vědomí ji chránit
- Rozvíjení zájmu o současnost a minulost vlastního národa i jiných kulturních společenství, utváření a upevňování vědomí přináležitosti k evropské kultuře
Významné dny: svátek sv. Ludmily 16. září; program však lze realizovat kdykoli během roku
Symboly: atributy sv. Ludmily - šála, kniha apod.
Tradice: svatoludmilská národní tradice, úcta k významným národním osobnostem
Použité metody:
- motivační aktivita: politika jako služba ve věcech veřejných
- práce s texty metodou srovnávací tabulky
- analýza prvků obrazů, jejich porovnání metodou Vennova diagramu
- vlastní výtvarná aktivita: vyjádření osobního vztahu k počátku dějin českého státu
Výstupy a zkušenosti
Program byl nabídnut poprvé na podzim 2021 v rámci příprav na oslavu výročí 1100. let od smrti kněžny Ludmily. Uskutečnil se dosud pro 14 tříd ze základních škol.