Učit se všemu nejdůležitějšímu
Jan Amos Komenský známý též jako učitel národů, byl slavný moravský teolog, filozof a pedagog, který se proslavil zejména svou pedagogickou činností a novými vzdělávacími metodami a přístupy, které rezonují až do dnešní doby. Tento program je připraven pro starší žáky základních škol a pro žáky středních škol, aby jim nabídnul náhled do života osobnosti J. A. Komenského skrze uměleckou výzdobu kaple v Naardenu, kde se nachází také jeho hrob; a také vhled do jeho pedagogického přístupu k dětem.
Program byl původně vytvořen pro distanční vzdělávání, proto jsme zpřístupnili vytvořené metodické materiály, které si můžete stáhnout ze stránky uvedené na tlačítku vpravo.
Lektoři: Eliška Vrbová
Délka programu: program je koncipován jako dvouhodinový, na přání pedagoga je možné jej zkrátit na jednu vyučovací hodinu s důrazem buď na život J. A. Komenského, nebo na jeho pedagogický přístup, kdy bude představení jeho života velmi zkráceno na cca 10 min.
Cíle programu:
- Představit osobnost Jana Amose Komenského, jeho dílo a přínos pro dnešní podobu vzdělávání.
- Seznámit se s výzdobou kaple v Muzeu JAK v nizozemském Naardenu, kde je Komenský pohřben a na základě této výzdoby si rozšířit své znalosti o této osobnosti.
- Seznámit se s první obrázkovou učebnicí Orbis Sensualium Pictus, která se rozšířila se do celého světa.
- Přemýšlet nad hodnotami, které Komenský ve svých dílech představoval a kterými také žil.
Didaktické poznámky a materiály
Souvislost s RVP:
2. stupeň Základní školy:
ČJL-9-1-08 využívá základy studijního čtení - vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připraví a s oporou o text přednese referát
EV-9-1-08: analyzuje etické aspekty různých životních situací
VV-9-1-06: interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti; vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků
Poznávání národní kultury, její duchovní hodnoty a vědomí ji chránit
žák se učí překonávat stereotypy a předsudky
Rozvíjení zájmu o současnost a minulost vlastního národa i jiných kulturních společenství, utváření a upevňování vědomí přináležitosti k evropské kultuře
Gymnázia a střední školy:
- Umění a kultura / Obrazové znakové systémy: na konkrétních příkladech vysvětlí, jak umělecká vizuálně obrazná vyjádření působí v rovině smyslové, subjektivní i sociální a jaký vliv má toto působení na utváření postojů a hodnot
- Umění a kultura: užívání jazyka umění jako prostředku k vyjádření nejrůznějších jevů, vztahů, prožitků, emocí a představ a k schopnosti svůj způsob vyjádření hodnotit, porovnávat a nabízet ostatním členům společnosti
Úvod do filozofie a religionistiky: posuzuje lidské jednání z hlediska etických norem a svědomí jednotlivce, objasní dějinnou proměnlivost základních etických pojmů a norem
Člověk a společnost: chápání vývoje společnosti jako proměny sociálních projevů života v čase, k posuzování společenských jevů v synchronních i chronologických souvislostech provázaných příčinnými, následnými, důsledkovými a jinými vazbami
rozvíjení pozitivního hodnotového systému opřeného o historickou i současnou zkušenost lidstva; chápání nesprávnosti mechanického přenosu současných etických představ do reality minulosti
rozvíjení a kultivaci vědomí osobní, lokální, národní, evropské i globální identity
Významné dny: 15. listopadu 1670 - den úmrtí; 28. března - Den učitelů
Použité metody:
- skupinová práce s uměleckými obrazy a památkami a písemným pramenem
- diskuse