Procházka po Staroměstském náměstí

Program byl inspirován 400. výročím bitvy na Bílé Hoře a následnými událostmi, mezi které patří i poprava 27 českých pánů, rytířů a významných měšťanů, kteří patřili k iniciátorům a hlavním protagonistům stavovského povstání v 17. století. Na Staroměstském náměstí se nachází kromě bílých křížů označujících místo popravy také chrám Matky Boží před Týnem ozdobený v průčelí zlatou sochou Panny Marie a pozlaceným kalichem, dále pomník Mistra Jana Husa a nedávno obnovený Mariánský sloup. Všechna tato místa spojuje touha a potřeba lidí žít v souladu se svým vnitřním přesvědčením. Žáci budou v programu objevovat souvislosti, které spojují historické události na něž tato místa svojí výzdobou odkazují.

Lektoři:

  • Eliška Vrbová

Cíle programu:

  • rozšířit žákům pohled na období českých dějin od 15. do 17. století, ke kterému se vztahují významné budovy a místa Staroměstského náměstí
  • umožnit žákům porozumět souvislostem mezi dílčími událostmi a symbolice výzdoby Staroměstského náměstí
  • přemýšlet o potřebě člověka žít v souladu s vnitřním přesvědčením

K tomuto programu byla vytvořena alternativa pro distanční výuku. Kliknutím na tlačítko se otevře samostatná stránka:

Praktické pokyny

  • program se koná na Staroměstském náměstí, sraz s lektorem je u Staroměstské radnice 
  • Základní platba  je 50 Kč/žák (minimum za skupinu s méně než 14 žáky je 700 Kč), snížená cena 30 Kč/žák (minimum za skupinu s méně než 14 žáky je 400 Kč). Vzhledem k tomu, že chceme, aby naše programy byly přístupné všem, lze v odůvodněných případech zažádat o prominutí platby buď za celou skupinu nebo za jednotlivé žáky. 

Didaktické poznámky

Souvislost s RVP:

1. stupeň ZŠ:

  • ČJS-3-3-02 pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události regionu, interpretuje některé pověsti nebo báje spjaté s místem, v němž žije
  • ČJS-5-3-03 rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší vlasti s využitím regionálních specifik
  • ČJS-5-3-05 objasní historické důvody pro zařazení státních svátků a významných dnů

2. stupeň ZŠ:

  • D-9-1-03 orientuje se na časové ose a v historické mapě, řadí hlavní historické epochy v chronologickém sledu
  • D-9-4-05 ilustruje postavení jednotlivých vrstev středověké společnosti, uvede příklady románské a gotické kultury

Střední školy:

  • Umění a kultura / Obrazové znakové systémy: na konkrétních příkladech vysvětlí, jak umělecká vizuálně obrazná vyjádření působí v rovině smyslové, subjektivní i sociální a jaký vliv má toto působení na utváření postojů a hodnot
  • Umění a kultura: užívání jazyka umění jako prostředku k vyjádření nejrůznějších jevů, vztahů, prožitků, emocí a představ a k schopnosti svůj způsob vyjádření hodnotit, porovnávat a nabízet ostatním členům společnosti
  • rozvíjení a kultivaci vědomí osobní, lokální, národní, evropské i globální identit

Významné dny: 8. listopadu - výročí bitvy na Bílé Hoře, 21. června - poprava protagonistů stavovského povstání; 5. července - výročí upálení Mistra Jana Husa

Symboly: kříž, kalich, 12 hvězd

Použité metody:

  • výklad jako uvedení do programu
  • Metody práce s textem
  • Práce s památkami - sochy  
  • práce s pracovním listem 
  • kvízy 

Výstupy a zkušenosti

Program je nově nabízen od listopadu 2020, bylo uskutečněno více než 10 programů pro děti 1. i 2. stupně ZŠ.