Život a kříž
Lidský život nepřináší jen pohodové okamžiky, někdy je pěkně těžký a tvrdý, přesto má obrovskou cenu. Křesťanské Velikonoce k tomu mají co říci. Nabízený program žákům dává možnost seznámení s křesťanským poselstvím Velikonoc prostřednictvím obrazů a symbolů, na nichž se žáci aktivně podílejí a nad nimiž se zamýšlejí. - Program probíhá formou prožitkových a tvůrčích aktivit ve středu komunitního kruhu.
Lektorka: Pavla Edita Herciková
Cíle programu:
- zprostředkovat žákům podstatu velikonočního poselství o ceně lidského života a o roli, jakou hraje v křesťanském chápání (nejen ve velikonočních událostech) Ježíš z Nazareta;
- přiblížit žákům způsob křesťanského chápání reality i symboliky kříže;
- iniciovat úvahy o svých vlastních životních přáních i těžkostech, o přátelství, pomoci, o životě a smrti;
- navodit velikonoční atmosféru radosti ze života a vděčnosti za něj;
- podpořit rozvoj komunikačních schopností a spolupráce žáků při jejich aktivní účasti na programu;
- rozvoj tvořivosti a sebevyjádření při ztvárňování vlastního symbolu svého zápasu a života.
Praktické pokyny
- program lze realizovat pouze sále Pedagogického centra Jindřišská 30
- zvoňte na zvonek "Ped. centrum"
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
2. stupeň ZŠ:
- VO-9-1-06 zhodnotí a na příkladech doloží význam vzájemné solidarity mezi lidmi, vyjádří své možnosti, jak může v případě potřeby pomáhat lidem v nouzi a jak pomoci v situacích ohrožení a obrany státu
- VO-9-2-03 rozpoznává projevy záporných
charakterových vlastností u sebe i u druhých lidí, kriticky hodnotí a
vhodně koriguje své chování a jednání
- EV-9-1-02 respektuje velikost a důstojnost
lidské osoby, objevuje vlastní jedinečnost a identitu a vytváří si zdravé
sebevědomí
- EV-9-1-03 analyzuje a aplikuje empatii v kolektivu
- EV-9-1-08 analyzuje etické aspekty různých
životních situací
- EV-9-1-10 aplikuje postoje a způsobilosti, které rozvíjejí mezilidské vztahy
- VV-9-1-02
užívá vizuálně obrazná vyjádření k zaznamenání vizuálních zkušeností,
zkušeností získaných ostatními smysly a k zaznamenání podnětů z představ a
fantazie
Významné dny: velikonoční svátky, Svatý týden, velikonoční třídení
Symboly: trámy kříže (přiblížení velikonočních událostí,
zápasu, smrti); světlo svíce (znamení vzkříšení života, naděje)
Tradice: velikonoční oslava darujícího se přátelství i vzkříšeného a zachráněného života
Použité metody:
- metodika pedagogiky celistvé výchovy podle Franze Ketta
- využití prožitkových aktivit k percepci i k vyjádření radostí i obtíží života
- propojení osobního života s poselstvím velikonočních svátků
Výstupy a zkušenosti
Jedná se o program nabízený již v březnu 2018.