Za barokními skvosty

Dnešní architektonickou podobu Prahy si těžko umíme představit bez malostranského chrámu sv. Mikuláše, areálu Klementina nebo soch na Karlově mostě. Tyto skvosty vznikly v barokní době 17. a 18. století. Program provede žáky po stopách barokních děl v centru Prahy. Procházka začíná na Malostranském náměstí u Sloupu Nejsvětější Trojice a přes Karlův most vede na Staroměstské náměstí. Během procházky je možné po předchozí domluvě navštívit chrám sv. Mikuláše na Malé straně a Týnský chrám na Staroměstském náměstí. Žáci se formou úkolů seznámí nejen s barokním uměním, ale skrze jazyk barokní symboliky budou také zkoumat, zda barokní svět může být zajímavý a aktuální i pro dnešního člověka.

Lektoři programu:

  • Eliška Vrbová

Cíle programu:

  • umožnit žákům poznat památky barokní Prahy a zároveň se zamyslet nad symbolikou a smyslem jejich výzdoby
  • zamyslet se nad aktuálností hodnot barokního člověka, které nalezneme v uměleckých dílech 17. a 18. století 
  • podpořit vztah žáků k Praze jako hlavnímu městu i duchovnímu centru naší země

Praktické pokyny

  • program začíná na Malostranském náměstí u Sloupu Nejsvětější Trojice nedaleko chrámu sv. Mikuláše, kde se lektor se třídou sejde, a končí na Staroměstském náměstí
  • délku programu je možné upravit podle potřeby skupiny, v případě návštěvy chrámu sv. Mikuláše na Malé Straně nebo Týnského chrámu může program trvat přes 3 hodiny
  • v případě návštěvy chrámu sv. Mikuláše je vhodné začít program v 8:45, případně v 9:00, kdy se chrám otvírá veřejnosti 
  • žáci i pedagogové by měli volit dobrou obuv a vzít si s sebou nějaký nápoj
  • Základní platba za program je 100 Kč/žák (minimum za skupinu s méně než 14 žáky je 700 Kč), snížená cena 60 Kč/žák (minimum za skupinu s méně než 14 žáky je 400 Kč) v případě objednávky programů pro více skupin v jednom dni, opakované objednávání programů během školního roku nebo z důvodu finančních obtíží objednavatele. Vzhledem k tomu, že chceme, aby naše programy byly přístupné všem, lze v odůvodněných případech zažádat o prominutí platby buď za celou skupinu nebo za jednotlivé žáky.

Didaktické poznámky

Souvislost s RVP:

1. stupeň ZŠ:

  • ČJS-3-3-02 pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události regionu, interpretuje některé pověsti nebo báje spjaté s místem, v němž žije

  • ČJS-3-3-03 uplatňuje elementární poznatky o sobě, o rodině a činnostech člověka, o lidské společnosti, soužití, zvycích a o práci lidí; na příkladech porovnává minulost a současnost
  • ČJS-5-3-03 rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší vlasti s využitím regionálních specifik

2. stupeň ZŠ:

  • D-9-1-03 orientuje se na časové ose a v historické mapě, řadí hlavní historické epochy v chronologickém sledu
  • VV-9-1-06: interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti; vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků
  • EV-9-1-08: analyzuje etické aspekty různých životních situací

Střední školy:

  • Dějepis / Středověk: objasní proces christianizace a její vliv na konstituování raně středověkých států v Evropě; vysvětlí podstatu vztahu mezi světskou a církevní mocí v západním i východním kulturním okruhu i projevy vlivu náboženství a církve ve středověké společnosti
  • Umění a kultura / Obrazové znakové systémy: na konkrétních příkladech vysvětlí, jak umělecká vizuálně obrazná vyjádření působí v rovině smyslové, subjektivní i sociální a jaký vliv má toto působení na utváření postojů a hodnot
  • Úvod do filozofie a religionistiky: posuzuje lidské jednání z hlediska etických norem a svědomí jednotlivce, objasní dějinnou proměnlivost základních etických pojmů a norem

Významné dny: výročí narození F. M. Kaňky (19.8.1674), výročí smrti Karla Škréty (30.7.1674), výročí narození M.B. Brauna (24.2. 1684)

Symboly: slunce, kříž, svatozář, zlato, symbolika barev, atributy světců a další 

Použité metody: 

  • procházka a komentovaná prohlídka
  • práce s uměleckými obrazy a památkami - sochy
  • práce ve skupinách
  • řešení úkolů z pracovního sešitu 

Trasa procházky

  1. Malostranské náměstí, sloup Nejsvětější Trojice - symbolika a smysl výzdoby morových sloupů
  2. Chrám sv. Mikuláše - osobnost sv. Mikuláše, jeho cit pro solidaritu a úcta k němu ve výzdobě chrámu
  3. Karlův most a zastavení u sochy Jana Nepomuckého a některých soch M.B. Brauna
  4. Klementinum (průchod areálem a zastavení se u Národní knihovny) - historie a smysl vzdělání
  5. Staroměstské náměstí - procházka kolem chrámu sv. Mikuláše a repliky Mariánského sloupu
  6. Týnský chrám (možná návštěva v závislosti na otvírací době pro turisty)

Výstupy a zkušenosti

Program byl nabízen poprvé v rámci Týdnů pro školy 2024, ještě nebyl realizován.