Z Pražského hradu na Karlův most

Procházka po stopách osobností spojených s historií českého státu. Začíná na Pražském hradě a pokračuje přes Hradčanské a Malostranské náměstí na Karlův most. Poznávání objektů a osobností je zpracováno formou úkolů v pracovním sešitě, který žáci dostanou k dispozici. 

Lektoři:

  • Eliška Vrbová

Cíle programu:

  • umožnit žákům poznat Prahu vlastním tělem a smysly a porozumět výzdobě některých objektů a míst
  • připomenout si historické okamžiky českých i evropských dějin a propojit je s konkrétními místy nebo hmotnými památkami
  • podpořit vztah žáků k Praze jako hlavnímu městu i duchovnímu centru naší země

Praktické pokyny

  • Program může mít dva začátky, a to v závislosti na čase. 
  • Pokud začíná mezi 8:00 - 8:30, pak je výchozím bodem katedrála, a to zejména kaple sv. Václava, do které je možné se podívat nejpozději v 8:45. Na tuto osobnost navazují ochránci české země podle duchovního konceptu, který dal katedrále císař Karel IV. a později umělci českého národního obrození. 
  • Pokud program začíná od 9 hod. a později, je nutné zaplatit vstupné správě Pražského hradu, které pro studenty středních škol aktuálně činí 300 Kč za žáka (2024). 
  • Třetí variantou je začátek uvnitř Arcibiskupského paláce, k němuž se vztahují osobnosti biskupa Vojtěcha (2. pražský biskupa a první český) a jeho následovníků a sv. Jana Nepomuckého, světově nejznámějšího českého světce, jehož socha je tou nejstarší na Karlově mostě. 
  • Pokračování všech tří variant je společné:
  • po zámeckých schodech na Malostranské náměstí před chrám sv. Mikuláše, kde stojí sloup Nejsvětější Trojice (základní východisko křesťanské víry a z něj vyplývajících hodnot) a průčelí chrámu - setkání se slohem dynamického baroka. S chrámem je také spojena základní informace o vlivu působení jezuitů na české vzdělávání v době stavby chrámu. 
  • Procházka po Karlově mostě, kde je instalováno celkem 30 sousoší svatých. My se zaměříme jen na některá z nich formou poznávací hry pro žáky zaměřené na historii a některé tradice (sv. Václav, sv. Vojtěch, sv. Vít, sv. Ludmila, sv. Cyril a Metoděj, sv. Norbert, sv. Kryštof, sv. Barbora, sv. Zikmund, sv. Josef) a dílo dvou známých barokních sochařů F. M. Brokoffa a M. B. Brauna. 
  • Procházku zakončíme před Staroměstskou mosteckou věží a její výzdobou. 

Didaktické poznámky

Souvislost s RVP:

Střední školy:

  • Dějepis / Středověk: objasní proces christianizace a její vliv na konstituování raně středověkých států v Evropě; vysvětlí podstatu vztahu mezi světskou a církevní mocí v západním i východním kulturním okruhu i projevy vlivu náboženství a církve ve středověké společnosti
  • Dějepis / Středověk: charakterizuje základní rysy vývoje na našem území
  • Umění a kultura / Obrazové znakové systémy: na konkrétních příkladech vysvětlí, jak umělecká vizuálně obrazná vyjádření působí v rovině smyslové, subjektivní i sociální a jaký vliv má toto působení na utváření postojů a hodnot
  • Úvod do filozofie a religionistiky: posuzuje lidské jednání z hlediska etických norem a svědomí jednotlivce, objasní dějinnou proměnlivost základních etických pojmů a norem

Významné dny: listopadové výročí zapsání staré Prahy na seznam světového kulturního dědictví UNESCO (v roce 2024 je to 32 let)

Symboly: státní a městské symboly, atributy světců

Použité metody:

  • poznávací hra, rozhovor se žáky, prohlídky

Výstupy a zkušenosti

Program byl poprvé realizován na jaře 2023.