Vánoční iluminace ve Svatogabrielském evangelistáři
Svatogabrielský evangelistář patří ke vzácným knižním památkám bohatým na knižní malbu. Byl vytvořen řeholními sestrami benediktinkami ze smíchovského kláštera sv. Gabriela podle tzv. Beuronské umělecké školy koncem 19. století. Tato škola spojuje umění starověkého světa, zejména Egypta s moderním křesťanským uměním. Evangelistář byl nově vydán knižně v roce 2016.
Program je určen starším žákům základních škol a středních škol, aby jim představil tuto jedinečnou památku a pozval je ke kreativitě.
Program nabízíme v kratší variantě 45 min., nebo v delší variantě, jejíž součástí je vlastní tvořivá činnost žáků pomocí předloh, která je seznámí i se zvláštním geometrickým řešením maleb.
O beuronském umění ve smíchovském klášteře a kostele viz www.beuron.cz.
Cíle programu:
- představit žákům knižní památku a beuronský typ knižní umělecké malby v kontextu historie vzniku tohoto umění
- seznámit je s "četbou" symboliku malby na příkladu vánočního biblického příběhu
- objevovat poselství vánočních svátků z kompozice knižní malby v evangelistáři
- poskytnout prostor pro vlastní kreativní tvorbu podle geometrických pravidel beuronského umění
Praktické pokyny
- program se může konat ve školní třídě, nebo v sále Pedagogického centra v Jindřišské ulici
- při objednávce programu uveďte, prosíme, do poznámky, zda objednáváte kratší nebo delší variantu
- k delší variantě programu prosíme o přinesení pomůcek: pravítko, trojúhelník, kružítko
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
2. stupeň ZŠ:
VV-9-1-01: vybírá, vytváří a pojmenovává co nejširší škálu prvků vizuálně obrazných vyjádření a jejich vztahů; uplatňuje je pro vyjádření vlastních zkušeností, vjemů, představ a poznatků; variuje vlastnosti prvků a jejich vztahů pro získání osobitých výsledků
EV-9-1-08: Analyzuje etické aspekty různých životních situací
EV-9-1-10: aplikuje postoje a způsobilost, které rozvíjejí mezilidské vztahy
Střední školy (podle RVP G):
Dějepis/Starověk: zdůvodní civilizační přínos vybraných starověkých společenství, antiky a křesťanství jako základních fenoménů, z nichž vyrůstá evropská civilizace
Jazyk a jazyková komunikace: postihne smysl textu, vysvětlí důvody a důsledky různých interpretací téhož textu, porovná je a zhodnotí, odhalí eventuální dezinterpretace textu
Umění a kultura/ Znakové výstupy výtvarného umění: rozlišuje umělecké slohy a umělecké směry (s důrazem na umění od konce 19. století do současnosti), z hlediska podstatných proměn vidění a stavby uměleckých děl a dalších vizuálně obrazných vyjádření
Umění a kultura: užívání jazyka umění jako prostředku k vyjádření nejrůznějších jevů, vztahů, prožitků, emocí a představ a k schopnosti svůj způsob vyjádření hodnotit, porovnávat a nabízet ostatním členům společnosti
rozvíjení pozitivního hodnotového systému opřeného o historickou i současnou zkušenost lidstva; chápání nesprávnosti mechanického přenosu současných etických představ do reality minulosti;
rozvíjení a kultivaci vědomí osobní, lokální, národní, evropské i globální identity
Významné dny: vánoční svátky, 1. svátek vánoční 25. prosince
Symboly: betlém, hvězda, proroctví, had, pastýř a další biblické symboly
Tradice: slavení Vánoc
Použité metody:
- četba obrazu
- naslouchání příběhu, asociace, hledání souvislostí
- výtvarná činnost
Výstupy a zkušenosti
Program je v nabídce od prosince 2019, zatím nebyl uskutečněn.