Vánoce ve světě

Každý máme nějakou představu o Vánocích, ale vesměs jsou si podobné: sníh, vánoční stromek, dárky, Ježíšek atd. Ale jak je to jinde ve světě? Jak se slaví Vánoce například v Austrálii, v Itálii nebo na Filipínách? Najdeme nějaké prvky nebo symboly, které jsou vánočním svátkům společné napříč kontinenty? Můžeme v úplně odlišných kulturách daleké Asie či Afriky najít něco, čím nás Vánoce všechny obohacují? Žáci budou hledat odpovědi na tyto otázky na základě krátkých textů, fotografií a symbolů.

Lektoři programu:

  • Eliška Vrbová

Cíle programu: 

  • představit dětem různorodou vánoční symboliku a pomoci jim objevit jejich spojitost s příběhem o narození Ježíše Krista
  • seznámit žáky s různými způsoby slavení Vánoc ve vybraných zemích

Praktické pokyny

  • při programu pracujeme s mapou a obrázky, proto je třeba, aby žáci seděli na židlích v kruhu
  • se staršími žáky lze použít i promítání obrázků; vyžaduje dataprojektor
  • Základní platba za program je 50 Kč/žák (minimum za skupinu s méně než 14 žáky je 700 Kč), snížená cena 30 Kč/žák (minimum za skupinu s méně než 14 žáky je 400 Kč) v případě objednávky programů pro více skupin v jednom dni, opakované objednávání programů během školního roku nebo z důvodu finančních obtíží objednavatele. Vzhledem k tomu, že chceme, aby naše programy byly přístupné všem, lze v odůvodněných případech zažádat o prominutí platby buď za celou skupinu nebo za jednotlivé žáky.

Didaktické poznámky

Souvislost s RVP: 

1. stupeň ZŠ:

  • ČJS-5-1-03: rozlišuje mezi náčrty, plány a základními typy map; vyhledává jednoduché údaje o přírodních podmínkách a sídlištích lidí na mapách naší republiky, Evropy a polokoulí
  • VV-5-1-07: nalézá a do komunikace v sociálních vztazích zapojuje obsah vizuálně obrazných vyjádření, která samostatně vytvořil, vybral či upravil

2. stupeň ZŠ:

  • Z-9-3-03: porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa a vybraných (modelových) státu
  • VV-9-1-02: užívá vizuálně obrazná vyjádření k zaznamenání vizuálních zkušeností, zkušeností získaných ostatními smysly a k zaznamenání podnětů z představ a fantazie
Střední školy (podle RVP G):
  • Dějepis/Starověk: zdůvodní civilizační přínos vybraných starověkých společenství, antiky a křesťanství jako základních fenoménů, z nichž vyrůstá evropská civilizace

  • Umění a kultura: užívání jazyka umění jako prostředku k vyjádření nejrůznějších jevů, vztahů, prožitků, emocí a představ a k schopnosti svůj způsob vyjádření hodnotit, porovnávat a nabízet ostatním členům společnosti

  • rozvíjení pozitivního hodnotového systému opřeného o historickou i současnou zkušenost lidstva; chápání nesprávnosti mechanického přenosu současných etických představ do reality minulosti;

Významné dny: 24. 12. - Štědrý večer; 25. 12. - První svátek vánoční; 6.1. - svátek Tří králů 

Symboly: strom, betlém, Santa Claus, sněhové vločky, hvězda a další

Tradice: koledy, cukroví, nadělování dárků, rodinná setkání, vánoční přání, kapr, Ježíšek a mnoho dalších

Použité metody: 

  • práce s mapou světa a pohlednicemi, fotografiemi atd. s cílem pochopit jejich význam a spojitost s Vánocemi a konkrétními zeměmi nebo oblastmi
  • práce s textem 
  • diskuze na téma proč a jak slavíme Vánoce
  • pracovní list k závěrečnému zamyšlení 

Výstupy a zkušenosti

Program je nabízen od roku 2017, celkem se ho zúčastnilo 28 skupin ze základních a středních škol.