Strom života ve vitrážích Marca Chagalla

Program vychází z pěti vitráží Marca Chagalla z kostela Fraumünster ve švýcarském Zurichu. Jde o jeden z mnoha cyklů, které tento autor vytvořil v židovských synagogách a v křesťanských kostelích po celém světě. Vitráže představují Ježíše jako strom života. Všechny ostatní výjevy z dějin Izraele se k němu nějakým způsobem vztahují. Tyto souvislosti budou žáci hledat pomocí aktivního skládání obrazů a přiřazování textů, aby objevili bohatství života, které se autor snažil vyjádřit.

Lektoři programu:  

  • Eliška Vrbová

Cíle programu:

  • představit žákům poselství Velikonoc v kontextu s dalšími známými biblickými pasážemi, které výtvarně ztvárnil v cyklu vitráží židovský umělec Marc Chagall
  • prohloubit dovednost hledat a číst symboly z obrazů a interpretovat je ve světle vlastních zkušeností a pohledů

Praktické pokyny

  • program je určen pro jednu třídu žáků (nebo skupinu do 30 žáků)
  • lektor používá dataprojektor
  • žáci mohou sedět v lavicích
  • Základní platba za program je 50 Kč/žák (minimum za skupinu s méně než 14 žáky je 700 Kč), snížená cena 30 Kč/žák (minimum za skupinu s méně než 14 žáky je 400 Kč) v případě objednávky programů pro více skupin v jednom dni, opakované objednávání programů během školního roku nebo z důvodu finančních obtíží objednavatele. Vzhledem k tomu, že chceme, aby naše programy byly přístupné všem, lze v odůvodněných případech zažádat o prominutí platby buď za celou skupinu nebo za jednotlivé žáky.

Didaktické poznámky

Souvislost s RVP:

2. stupeň ZŠ:

  • bude doplněno

  • ČJL-9-1-07 zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu

Střední školy (podle RVP pro gymnázia):

  • Dějepis / Starověk: zdůvodní civilizační přínos vybraných starověkých společenství, antiky a křesťanství jako základních fenoménů, z nichž vyrůstá evropská civilizace
  • Dějepis / Starověk: objasní židovství (vazbu mezi židovstvím a křesťanstvím) a další neevropské náboženské a kulturní systémy

Významné dny: Velikonoce

Symboly: strom života a další symboly v obrazech Marca Chagalla

Tradice: Velikonoce

Použité metody:

  • k hledání záměru autora vitráží využíváme třídobou pedagogickou metodu (pozorování, asociace, vyjádření), jde zejména o hledání symbolů, jejich asociace s vybranými texty a hledání souvislostí, které chtěl autor vyjádřit
  • diskuse ve skupinách za účelem objevování dalších asociací s historickými událostmi v dějinách lidstva a vyjádření nadčasového poselství těchto vitráží 

Výstupy a zkušenosti

Jedná se o nový program nabízený od března 2019, dosud byl realizován pro jednu skupinu ze střední školy.