Proč má kníže Václav svatozář?
Program nabízí základní seznámení s životním příběhem knížete Václava a s jeho dějinnými okolnostmi přiměřeně dětem z mateřských škol a prvních dvou ročníků základních škol. Program zahrnuje krátkou prohlídku kostela, hledání místa s obrazem či sochou knížete Václava a jejich pozorováním. V kreativní části programu jsou žáci aktivně zapojeny na vytváření dějiště a vyprávění příběhu.
Lektoři:
- Pavla Edita Herciková, Eliška Vrbová, Marie Zimmermannová
Cíle programu:
- představit dětem kostel také jako místo vzpomínek na významné osobnosti našeho národa
- seznámit děti s pojmy "světec", "svatozář" přiměřeně jejich věku
- nechat děti prožít vybrané momenty příběhu knížete Václava a tvořivě je ztvárnit
- nabídnout dětem prostor pro zklidnění a zamyšlení nad vybranou myšlenkou z odkazu knížete Václava
Praktické pokyny
- program se může konat v jakémkoliv kostele se sochou, obrazem či oltářem knížete Václava
- Pedagogické centrum jej nabízí přednostně v kostele sv. Cyrila a Metoděje v Karlíně, ale je možno domluvit se na jiném kostele nebo veřejném místě se sochou svatého Václava, kolem které nebo v jejíž blízkosti je volný prostor ke tvoření
- začátek programu na domluveném místě a v domluveném čase s lektorem Pedagogického centra
- děti s sebou nepotřebují žádné pomůcky
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
Mateřská škola:
- Dítě a jeho psychika /Jazyk a řeč: dokáže vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách; domluvit se slovy i gesty, improvizovat;
- Dítě a jeho psychika / Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace: dokáže vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických) i ve slovních výpovědích k nim
- Dítě a společnost: dokáže porozumět běžným neverbálním projevům citových prožitků a nálad druhých; zacházet šetrně s vlastními i cizími pomůckami, hračkami, věcmi denní potřeby, s knížkami, s penězi apod.
- Dítě a společnost: vnímat umělecké a kulturní podněty, pozorně poslouchat, sledovat se zájmem literární, dramatické či hudební představení a hodnotit svoje zážitky (říci, co bylo zajímavé, co je zaujalo)
- Dítě a společnost: zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik (kreslit, používat barvy, modelovat, konstruovat, tvořit z papíru, tvořit a vyrábět z různých jiných materiálů, z přírodnin aj.)
1. stupeň Základní školy:
- ČJS-3-3-02 pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události regionu, interpretuje některé pověsti nebo báje spjaté s místem, v němž žije
- ČJS-5-3-05 objasní historické důvody pro zařazení státních svátků a významných dnů
- EV-5-1-03: dokáže se těšit z radosti a úspěchu jiných, vyjadřuje účast na radosti a bolesti druhých, pozitivně hodnotí druhé v běžných podmínkách
- žák poznává národní kulturu, její duchovní hodnoty a posiluje vědomí ji chránit
- VV-3-1-03 vyjadřuje rozdíly při vnímání události různými smysly a pro jejich vizuálně obrazné vyjádření volí vhodné prostředky
Významné dny: Den české státnosti (28. září)
Symboly: svatováclavské atributy
Tradice: legendy o knížeti Václavovi, slavení státního svátku
Použité metody:
- prohlídka kostela - základní místa a dle zájmu dětí
- porovnání obrazů a soch v kostele s triptychem vytvořeným pro Pedagogické centrum
- tvořivá činnost dle vyprávění základního příběhu podle legendy
Výstupy a zkušenosti
Podobný program máme v nabídce pro realizaci ve třídě. Od roku 2023 je program upraven pro uskutečnění v jakémkoliv kostele.