Příběh sv. Barbory o lásce, touze a naději

Královský kostel, postavený za císaře Karla IV., zasvěcený německému panovníkovi a pozdějšímu císaři Svaté říše římské Jindřichu II. a jeho manželce Kunhutě. Svědčí o tom, že křesťané věří v jiné království, než je pozemské. Jde o království Boží, které se vyznačuje tím, po čem lidé touží a v co doufají, že v životě naleznou: o lásce, která překonává tmu, zimu, smrt, bolest a jiné zlo.
Lektoři programu:
- Michal Ondra
- Marie Zimmermannová
- Eliška Vrbová
Cíle programu:
- seznámit žáky s prostorem a významem kostela, jeho historii a krátké představení jednotlivých prvků v něm (výzdoba, vybavení apod.)
- představit žákům osobu svaté Barbory v souvislosti s adventními tradicemi barborek, mikulášské nadílky a adventního věnce
- vytvořit prostor pro ztišení a reflexi přítomnosti naděje v naší realitě
Praktické pokyny
- setkání před vchodem do kostela sv. Jindřicha v Jindřišské ulici
- naproti kostelu je budova, ve které sídlí Pedagogické centrum a kde máme zázemí sálu; lze zde využít WC, prostor ke svačině, případně po předchozí domluvě prodloužit program o výtvarnou nebo jinou "sváteční" činnost
- program lze přizpůsobit i pro mladší žáky ZŠ
- program je poskytován ZDARMA
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
2. stupeň ZŠ:
- VV-9-1-06: interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti; vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků
- D-9-3-03: demonstruje na konkrétních příkladech přínos antické kultury a uvede osobnosti antiky důležité pro evropskou civilizaci, zrod křesťanství a souvislost s judaismem
- EV-9-1-08: Analyzuje etické aspekty různých životních situací
- Člověk a společnost: zvládání základů společenskovědní analýzy a historické kritiky, k rozlišování mezi reálnými a fiktivními ději, k chápání proměnlivosti interpretace jevů a idejí v závislosti na vývoji jedince a společnosti;
- Člověk a společnost: rozvíjení pozitivního hodnotového systému opřeného o historickou i současnou zkušenost lidstva; chápání nesprávnosti mechanického přenosu současných etických představ do reality minulosti;
- Člověk a společnost: rozvíjení a kultivaci vědomí osobní, lokální, národní, evropské i globální identity
- Umění a kultura/ Znakové výstupy výtvarného umění: rozlišuje umělecké slohy a umělecké směry (s důrazem na umění od konce 19. století do současnosti), z hlediska podstatných proměn vidění a stavby uměleckých děl a dalších vizuálně obrazných vyjádření
- Umění a kultura / Obrazové znakové systémy: na konkrétních příkladech vysvětlí, jak umělecká vizuálně obrazná vyjádření působí v rovině smyslové, subjektivní i sociální a jaký vliv má toto působení na utváření postojů a hodnot
- Umění a kultura: užívání jazyka umění jako prostředku k vyjádření nejrůznějších jevů, vztahů, prožitků, emocí a představ a k schopnosti svůj způsob vyjádření hodnotit, porovnávat a nabízet ostatním členům společnosti
Jazyk a jazyková komunikace: postihne smysl textu, vysvětlí důvody a důsledky různých interpretací téhož textu, porovná je a zhodnotí, odhalí eventuální dezinterpretace textu
Významné dny: 4. 12.
Symboly: kalich, věž, peníze
Tradice: svátek sv. Barbory, řezání barborek
Použité metody:
- práce ve skupinách
- práce s textem
- práce s uměleckými obrazy a památkami
- přiřazovací metody
- asociační metody
Výstupy a zkušenosti
Program je nabízen od roku 2017, zúčastnilo se ho dosud 13 skupin ze základních a středních škol.