Příběh o bolesti a radosti

O programu

Velikonoční svátky jsou krásné tím, že připomínají možnost nového začátku. To lze vyčíst také z jejich symbolů, které vystihují smysl slavení těchto svátků pro lidský život. Patří k nim kontrasty mezi zimou a jarem, temnotou a světlem, smrtí a novým životem, bolestí a radostí z lásky. Žáci jsou uvedeni do příběhu Ježíše Krista, který si znázorňují v krajině tvořené ze šátků a přírodních materiálů. Program vrcholí u prázdného hrobu, kde Ježíšovi blízcí zažívají velikou radost z vítězství dobra nad zlem.

Lektorky: Marie Zimmermannová, Pavla Edita Herciková

Cíle programu:

  • představit žákům Ježíšův velikonoční příběh v základních bodech a propojit ho 
    s prožíváním podobných situací
  • rozvíjet schopnost vnímat a porozumět symbolům 

Praktické pokyny

  • program je určen pro jednu třídu, při spojování tříd je doporučený počet 30 žáků a méně
  • program vyžaduje usazení žáků v kruhu (na židlích, popř. na koberci) s dostatečným volným prostorem uprostřed, kde se postupně tvoří obraz z didaktického materiálu
  • před zahájením programu potřebuje lektor k přípravě prostoru a pomůcek čas alespoň 10 min.; v případě opakování programu pro několik tříd za sebou je vhodné, aby lektor nemusel střídat učebny

Didaktické poznámky 

Souvislost s RVP:

MŠ:

  • Dítě a jeho psychika /Jazyk a řeč: dokáže vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách; domluvit se slovy i gesty, improvizovat;
  • Dítě a jeho psychika / Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace: dokáže vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických) i ve slovních výpovědích k nim
  • Dítě a společnost: dokáže porozumět běžným neverbálním projevům citových prožitků a nálad druhých; zacházet šetrně s vlastními i cizími pomůckami, hračkami, věcmi denní potřeby, s knížkami, s penězi apod.

1. stupeň ZŠ:

  • EV-5-1-03: dokáže se těšit z radosti a úspěchu jiných, vyjadřuje účast na radosti a bolesti druhých, pozitivně hodnotí druhé v běžných podmínkách
  • žák se seznámí s kulturami jiných národů a etnik, aby se je učil respektovat
  • žák poznává národní kulturu, její duchovní hodnoty a posiluje vědomí ji chránit

Významné dny: Svatý týden, zejména Květná neděle, Zelený čtvrtek, Velký pátek, Bílá sobota, Neděle zmrtvýchvstání 

Symboly: velikonoční výzdoba: mláďátka, velikonoční vejce a ratolesti, pomlázka; kalich, miska, kříž, svíce, slunce 

Tradice: velikonoční výzdoba, slavení židovských a křesťanských Velikonoc   

Použité metody:

Program je nabízen ve dvou variantách. 

  • pro 1. variantu je použita metodika pedagogiky celistvé výchovy podle Franze Ketta (výsledný obraz vpravo), lektorka Pavla Edita Herciková
  • ve 2. variantě pracujeme nejprve s přírodními velikonočními symboly (viz foto vlevo), na druhý šátek "stavíme" město Jeruzalém s místy: brána (Květná neděle), večeřadlo (Zelený čtvrtek), hora Golgota (Velký pátek), Ježíšův hrob (Bílá sobota a Neděle Zmrtvýchvstání). 
    V závěru oba obrazy propojíme (vajíčko - hrob; kočičky - průvod na Květnou neděli apod.). Lektorka Marie Zimmermannová. 

Výstupy a zkušenosti

Program byl nabízen v březnu 2018 a 2019, zúčastnilo se ho 6 skupin z mateřských i základních škol.