O velikonoční hostině

Středem každého kostela je zvláštní stůl - oltář, který připomíná velikonoční hostinu Ježíše s apoštoly. Hostina sama je symbolem pro lidskou vzájemnost, solidaritu a další z nich vyplývající hodnoty. V kostele sv. Ignáce z Loyoly navštívíme místa související s velikonoční hostinou. Jejich zkoumáním budou žáci objevovat velikonoční symboliku a její souvislost s hodnotami našeho života.

Určeno pro žáky od 3. třídy základní školy, střední školy

Lektor: 

  • Eliška Vrbová

  • David Žofák

Cíle programu:

  • představit žákům část výzdoby kostela spojené s biblickým velikonočním příběhem
  • na základě zážitkové aktivity uvažovat nad interpretací symbolu hostiny
  • setkat se s velikonočním biblickým příběhem v nových souvislostech

Praktické pokyny

  • program probíhá v kostele svatého Ignáce z Loyoly na Karlově náměstí
  • lektor bude přihlášenou skupinu očekávat před vstupem do kostela
  • Základní platba za program je 50 Kč/žák (minimum za skupinu s méně než 14 žáky je 700 Kč), snížená cena 30 Kč/žák (minimum za skupinu s méně než 14 žáky je 400 Kč) v případě objednávky programů pro více skupin v jednom dni, opakované objednávání programů během školního roku nebo z důvodu finančních obtíží objednavatele. Vzhledem k tomu, že chceme, aby naše programy byly přístupné všem, lze v odůvodněných případech zažádat o prominutí platby buď za celou skupinu nebo za jednotlivé žáky.

Didaktické poznámky

Souvislost s RVP:

1. stupeň ZŠ:

  • ČJS-5-3-05: objasní historické důvody pro zařazení státních svátků a významných dnů
  • Pozitivní vzory versus pochybné idoly
  • VV-3-1-04: interpretuje podle svých schopností různá vizuálně obrazná vyjádření; odlišné interpretace porovnává se svojí dosavadní zkušeností
  • ČJS-5-1-04: vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického, politického, správního a vlastnického

2. stupeň ZŠ:

  • VV-9-1-01: vybírá, vytváří a pojmenovává co nejširší škálu prvků vizuálně obrazných vyjádření a jejich vztahů; uplatňuje je pro vyjádření vlastních zkušeností, vjemů, představ a poznatků; variuje vlastnosti prvků a jejich vztahů pro získání osobitých výsledků
  • VV-9-1-06: interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti; vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků

Střední školy:

  • Průřezová témata / Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech / Žijeme v Evropě: evropské kulturní kořeny a hodnoty: křesťanství, demokracie, právo, umění, věda, hospodářství
    • Průřezová témata / Mediální výchova / Účinky mediální produkce a vliv médií: vlivy celospolečenské a kulturní (vliv na jazykovou kulturu, sdílené společenské hodnoty, stabilitu společnosti, sport apod.)

Významné dny: Zelený čtvrtek, Velký pátek, Neděle Zmrtvýchvstání 

Symboly: hostina, beránek, stůl - oltář; kříž, svíce, voda

Tradice: Pašije, Svatý týden, křížová cesta 

Použité metody:

  • procházka kostelem s hledáním určitých symbolů
  • četba a interpretace obrazů 
  • symbolická hostina
  • moderovaný rozhovor se žáky

Výstupy a zkušenosti

Program je nabízen od roku 2018, zúčastnilo se ho dosud 9 skupin ze základních škol.