O královské úctě ve vyšehradské bazilice
S Vyšehradem jsou spojené příběhy o českých knížatech a králích. Ti se podíleli i na stavbě zdejší baziliky sv. Petra a Pavla. V chrámu dnes nalezneme oltář, který zachycuje ještě jiného krále, kterému se klaní vznešení i prostí lidé. O koho šlo a jaký byl jeho příběh připomínaný o Velikonocích, žáci poodhalí během tohoto programu.
Lektorka programu: Blanka Pitřincová
Určeno pro žáky všech věkových skupin. Program je uzpůsoben věku žáků.
Cíle programu:
- Seznámit žáky s prostorem a účelem kostela jako bohoslužebného prostoru a s historií vyšehradské baziliky spojené s králi
- představit žákům velikonoční příběh na základě bohaté výtvarné výzdoby baziliky
- starší žáky uvést do tradice křížové cesty a umožnit jim pochopit význam oltáře jako místa společenství a setkání a to, jakým způsobem odkazuje na velikonoční události a poselství
- přivést žáky k pochopení toho, proč je Ježíš křesťany chápán jako král a dovést je k jeho hlavnímu poselství: mějte se navzájem rádi a věřte, že dobro je silnější než zlo
Praktické pokyny
- program probíhá v bazilice svatého Petra a Pavla na Vyšehradě
- obvyklý začátek programu je v 9:00 z důvodu zesílené turistické návštěvnosti v pozdější čas
- lektor bude přihlášenou skupinu očekávat před vstupem do baziliky
- Základní platba za program je 50 Kč/žák (minimum za skupinu s méně než 14 žáky je 700 Kč), snížená cena 30 Kč/žák (minimum za skupinu s méně než 14 žáky je 400 Kč) v případě objednávky programů pro více skupin v jednom dni, opakované objednávání programů během školního roku nebo z důvodu finančních obtíží objednavatele. Vzhledem k tomu, že chceme, aby naše programy byly přístupné všem, lze v odůvodněných případech zažádat o prominutí platby buď za celou skupinu nebo za jednotlivé žáky.
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
1. stupeň ZŠ:
- ČJS-5-1-04: vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického, politického, správního a vlastnického
- Poznávání národní kultury, její duchovní hodnoty a vědomí ji chránit
- Pozitivní vzory versus pochybné idoly
2. stupeň ZŠ:
- D-9-4-05: Uvede příklady románské a gotické kultury
- Poznávání národní kultury, její duchovní hodnoty a vědomí ji chránit
- Rozvíjení zájmu o současnost a minulost vlastního národa i jiných kulturních společenství, utváření a upevňování vědomí přináležitosti k evropské kultuře
Střední školy:
- Průřezová témata / Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech / Žijeme v Evropě: evropské kulturní kořeny a hodnoty: křesťanství, demokracie, právo, umění, věda, hospodářství
Významné dny: Velikonoce
Symboly: královské atributy, oltář (stůl) jako symbol společenství, které se schází k hostině
Tradice: pašije, křížová cesta
Použité metody:
- na základě rozhovoru o králích spojených s Vyšehradem i zobrazených v bazilice vedeme žáky postupně k představě královské vlády jako služby lidem, aby si ji mohli postupně spojit s křesťanským vnímáním Ježíše jako krále
- pro lepší pochopení velikonočního příběhu a aktivního zapojení mladších žáků pracujeme i s obrázky, na jejichž základě žáci příběh sami sledují, případně se pokouší o jeho vyprávění
- starší žáky seznamujeme na základě výtvarné výzdoby kostela i s tradicí křížové cesty a významnými osobnostmi, které byly během staletí inspirovány Ježíšovým příběhem, a vedeme je k hlubšímu pochopení velikonočních událostí a k zamyšlení nad možným poselstvím a přesahem do životů dnešních lidí
Výstupy a zkušenosti
Program byl nabízen na jaře 2018 a 2019, zúčastnily se jej 7 tříd ze základních a středních škol.