O dvou králích

Mezi postavami vánočního příběhu si podrobněji všimneme dvou králů: krále Heroda a "nově narozeného židovského krále", o jehož existenci se Herodes dozvídá od mudrců. Jaký kontrast v pojetí významu kralování nám jejich srovnání nabízí? Je královská důstojnost člověka vyhrazena jen těm, kteří získali nějaký královský úřad? Jak o důstojnosti člověka vypovídá vánoční příběh? 

Lektoři programu:

  • Pavla Edita Herciková
  • Eliška Vrbová
  • Blanka Pitřincová (Vyšehrad)

Cíle programu: 

  • seznámit děti s prostorem a účelem kostela a dát jim možnost si ho samostatně projít
  • představit žákům původ lidového betléma, který začal poprvé stavět sv. František z Assisi
  • představit dětem biblický vánoční příběh podle evangelisty Matouše; pomoci jim ho prožít a poznat jeho reálie;
  • zamýšlet se nad hodnotami, které vánoční příběh obsahuje, zejména nad kontrastem přístupu dvou králů k druhým lidem

Praktické pokyny

  • program realizujeme v pražských kostelech s různým typem betléma: v kostele Panny Marie Andělské na Loretánském náměstí a v bazilice svatého Petra a Pavla na Vyšehradě, kde jsou umístěny betlémy s figurami v životní velikosti, a v kostelech sv. Ignáce a sv. Jindřicha, kde pracujeme s figurkami papírového betléma
  • program je možné realizovat i v jiném místním kostele
  • program je poskytován ZDARMA
  • Sraz s lektorem před kostelem

Didaktické poznámky

Souvislost s RVP: 

1. stupeň ZŠ:

  • ČJS-3-3-03: uplatňuje elementární poznatky o sobě; o rodině a činnostech člověka, o lidské společnosti, soužití, zvycích, a o práci lidí; na příkladech porovnává minulost a současnost
  • ČJS-5-3-05: objasní historické důvody pro zařazení státních svátků a významných dnů

2. stupeň ZŠ:

  • ČJL-9-1-09 uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezi větného navazování

  • D-9-4-04 vymezí úlohu křesťanství a víry v životě středověkého člověka, konflikty mezi světskou a církevní mocí, vztah křesťanství ke kacířství a jiným věroukám

  • VV-9-1-01: vybírá, vytváří a pojmenovává co nejširší škálu prvků vizuálně obrazných vyjádření a jejich vztahů; uplatňuje je pro vyjádření vlastních zkušeností, vjemů, představ a poznatků; variuje vlastnosti prvků a jejich vztahů pro získání osobitých výsledků
  • VV-9-1-06: interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti; vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků

Významné dny: advent, 24. 12. Štědrý večer, 25. 12. První svátek vánoční

Symboly: královská koruna, dary mudrců jako dary pro krále

Tradice: stavění betlémů

Použité metody: 

  • prohlídka betléma
  • práce s textem 
  • pracovní list

Výstupy a zkušenosti

Program je nabízen od roku 2017, zúčastnilo se ho celkem 25 skupin ze základních škol.