O císaři Karlovi IV. a patronech kostela

Vyšehradská bazilika patří k nejvýznamnějším pražským kostelům a je úzce spjatá s dějinami naší země, zejména s jejími panovníky. K nim se řadí i císař Karel IV., v jehož době byla bazilika přestavována. Vztahu císaře Karla IV. k bazilice se věnujeme v programu Královská koruna. V tomto programu se děti seznámí s patrony baziliky, po kterých je pojmenována. Žáci budou objevovat odpovědi na otázky: Kdo byli lidé, kteří jsou v bazilice zobrazeni na sochách a obrazech? Z jaké země pocházejí apoštolové Petr a Pavel a proč je po nich pojmenovaná bazilika na Vyšehradě? 

Lektoři programu:

  • Blanka Pitřincová, lektorka Vyšehradské kapituly

Cíle programu:

  • seznámit žáky s prostorem a výzdobou vyšehradské baziliky jako místem spojeným s panovníky a svatými různých národů a dob
  • představit žákům osobnosti patronů baziliky sv. Petra a Pavla, dobu, ve které žili, a významné body jejich života na základě obrazů na zdech presbytáře
  • objevovat poselství výzdoby vyšehradské baziliky pro její návštěvníky na základě získaných informací

Praktické pokyny

  • program probíhá v bazilice svatého Petra a Pavla na Vyšehradě
  • lektorka bude přihlášenou skupinu očekávat před vstupem do baziliky
  • Základní platba za program je 50 Kč/žák (minimum za skupinu s méně než 14 žáky je 700 Kč), snížená cena 30 Kč/žák (minimum za skupinu s méně než 14 žáky je 400 Kč) v případě objednávky programů pro více skupin v jednom dni, opakované objednávání programů během školního roku nebo z důvodu finančních obtíží objednavatele. Vzhledem k tomu, že chceme, aby naše programy byly přístupné všem, lze v odůvodněných případech zažádat o prominutí platby buď za celou skupinu nebo za jednotlivé žáky.


Didaktické poznámky

Souvislost s RVP:

1. stupeň ZŠ:

  • ČJS-5-1-04: vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického, politického, správního a vlastnického
  • VV-3-1-04: interpretuje podle svých schopností různá vizuálně obrazná vyjádření; odlišné interpretace porovnává se svojí dosavadní zkušeností
  • Poznávání národní kultury, její duchovní hodnoty a vědomí ji chránit
  • Pozitivní vzory versus pochybné idoly

Významné dny:  29. června - svátek sv. Petra a Pavla

Symboly: královské atributy (koruna, žezlo, jablko), atributy světců - klíče, meč, kniha 

Použité metody: 

  • vyhledávání obrazů a soch, jejich základní třídění - práce s jednoduchou myšlenkovou mapou
  • rozlišování a přiřazování atributů k vybraným postavám světců, hledání jejich významu
  • komiksové zpracování příběhu sv. Petra a Pavla na základě nástěnných maleb
  • tvorba mozaiky - poselství baziliky (navazující práce ve škole)

Výstupy a zkušenosti

Program byl poprvé nabídnut v rámci Týdnů pro školy v květnu a červnu 2019, zúčastnilo se ho dosud 5 skupin ze základních škol.