O betlémských ovečkách

Příběh o narození Ježíše Krista v městě Betlémě vyprávějí dětem dvě jehňátka: ovečka Ester s beránkem Šimonem, a to na základě vzpomínek na vyprávění svých (pra...)babiček a (pra...)dědečků. Zvířátka si ale vše dobře nepamatují a potřebují, aby jim děti pomohly se rozpomenout. Jehňátka také netuší, proč lidé vzpomínají na narození tohoto výjimečného dítěte, proč si staví betlémy a zpívají koledy, to jim musejí pomoci objevit děti.
Lektoři programu:
- Pavla Edita Herciková
- Markéta Debroise
- Eliška Vrbová
- Blanka Pitřincová (Vyšehrad)
Cíle programu:
- seznámit děti s prostorem kostela a dát jim možnost si ho samostatně projít
- navodit předvánoční atmosféru naslouchání a uvažování o události, která je důvodem pro slavení křesťanských Vánoc, stavění betlémů a připomínání si některých adventních a vánočních zvyků
- představit dětem biblický vánoční příběh, pomoci jim ho prožít a poznat jeho reálie;
- naznačit souvislost mezi Vánocemi a Velikonocemi;
- podpořit rozvoj komunikačních schopností dětí při jejich účasti na vyprávění vánočního příběhu;
- prožít radost z dárku a propojit ji se smyslem Vánoc.
Praktické pokyny
- Program realizujeme v pražských kostelech s různým typem betléma: v kostele Panny Marie Andělské na Loretánském náměstí a v bazilice svatého Petra a Pavla na Vyšehradě, kde jsou umístěny betlémy s figurami v životní velikosti, a v kostelech sv. Ignáce a sv. Jindřicha, kde pracujeme s figurkami papírového betléma
- program je možné realizovat i v jiném místním kostele
- Základní platba za program je 50 Kč/žák (minimum za skupinu s méně než 14 žáky je 700 Kč), snížená cena 30 Kč/žák (minimum za skupinu s méně než 14 žáky je 400 Kč) v případě objednávky programů pro více skupin v jednom dni, opakované objednávání programů během školního roku nebo z důvodu finančních obtíží objednavatele. Vzhledem k tomu, že chceme, aby naše programy byly přístupné všem, lze v odůvodněných případech zažádat o prominutí platby buď za celou skupinu nebo za jednotlivé žáky.
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
1. stupeň ZŠ:
žáci mají lépe poznat křesťanské adventní tradice: porozumět souvislostem mezi tradičním pojetím Vánoc jako svátků rodiny a smyslem adventních tradic (adventní kalendář, mikulášská nadílka, barborky, adventní věnec) a uvědomit si aktuálnost jejich poselství vzhledem k vytvoření vánoční atmosféry, kterou si obvykle přejí v rodině prožívat
Významné dny: advent, 24. 12. Štědrý večer, 25. 12. První svátek vánoční
Symboly: ovečky (jako svědkové příběhu); zvonek/ rolnička (zvuk stáda na pastvině; zvuk vánoční atmosféry); betlém (zobrazení biblické události v různém, zpravidla místním, prostředí); dárek
Tradice: stavění betlémů; koledy
Použité metody:
- prohlídka betléma
- vyprávění se zapojením žáků
- doprovodné aktivity na poznání reálií kostela a vánočního příběhu
Výstupy a zkušenosti
Program je nabízen od roku 2017, zúčastnilo se ho zatím celkem 48 skupin z mateřských a základních škol.