Legenda o biskupu Mikuláši: Vzácný koberec
Program vychází z jedné z četných legend o biskupu Mikuláši, jehož život je datován do 4. století a umístěn do Malé Asie, do města Myry, ležícím v dnešním Turecku. Legendu o vzácném koberci s dětmi prožíváme pomocí obrazů vytvářených z šátků, vlny, dřevěných kostek a přírodních materiálů. Text legendy vyvolává otázky o tom, co je v životě člověka nejcennější a jakou hodnotu má soucit s druhým člověkem.
Hlavní myšlenku programu lze formulovat následovně: Láskou, která se projevuje pozitivním přístupem k lidem, měníme svět.
Lektoři programu:
- Pavla Edita Herciková
Cíle programu:
- uvědomění si přínos individuality jednotlivce a význam vztahů mezi lidmi;
- rozvoj vzájemné spolupráce žáků;
- zamyšlení se nad smyslem a kvalitou života (symbol koberce);
- solidarita v mezilidských vztazích;
- představení života sv. Mikuláše jako příkladu a inspirace pro prožívání lidských vztahů; souvislost s chápáním Vánoc jako svátků rodiny a míru.
Praktické pokyny
- program je určen pro jednu třídu, při spojování tříd je doporučený počet 30 žáků a méně
- program vyžaduje usazení žáků v kruhu (na židlích, popř. na koberci) s dostatečným volným prostorem uprostřed, kde se postupně tvoří obraz z didaktického materiálu
- před zahájením programu potřebuje lektor k přípravě prostoru a pomůcek čas alespoň 10 min.; v případě opakování programu pro několik tříd za sebou je vhodné, aby lektor nemusel střídat učebny
Poznámka: 2. varianta přípravu nevyžaduje.
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
1. stupeň ZŠ:
- EV-3-1-04: zvládá prosociální chování: pomoc v běžných školních situacích, dělení se, vyjadřování soucitu, zájem o spolužáky
- VO-9-1-06: zhodnotí a na příkladech doloží význam vzájemné solidarity mezi lidmi, vyjádří své možnosti, jak může v případě potřeby pomáhat lidem v nouzi a jak pomoci v situacích ohrožení a obrany státu
Významné dny: 6. 12. - svátek svatého Mikuláše
Symboly: síť - vztahy mezi lidmi; koberec - dar, předivo života; mitra - biskup a jeho poslání, obecně: poslání každého člověka
Tradice: Mikulášská nadílka, obdarování
Použité metody:
1. varianta
- metodika pedagogiky celistvé výchovy podle Franze Ketta
- využití prožitkových aktivit
- propojení života s poselstvím legendy o sv. Mikuláši
2. varianta
- evokace: práce s obrazovými kartami: každý jsme jiný; hledání společných hodnot
- vyprávění příběhu legendy
- reflexe příběhu, hledání odpovědí na klíčové otázky, sdílení zkušeností
Výstupy a zkušenosti
Program je nabízen od roku 2017, celkem se ho zatím zúčastnilo 18 skupin ze základních škol.