Koho můžeme potkat na mostě?
Na mnoha našich mostech najdeme sochu sv. Jana Nepomuckého. Jan žil sice už ve 14. století, ale legenda o jeho životě z něj udělala nejznámějšího českého světce až do dnešní doby. Jaký byl jeho životní příběh a můžeme ho na mostech poznat, i když tento příběh neznáme? Žáci se během programu seznámí s příběhem "svatého na mostě" a prozkoumají jeho typické atributy.
Lektoři:
- Eliška Vrbová
Cíle programu:
- seznámit žáky s příběhem a poselstvím života Jana z Pomuku, později známého jako Jana Nepomuckého
- umožnit žákům prozkoumat hodnoty Janova života a zamyslet se nad jejich aktuálností
- vést žáky k přemýšlení nad typickým způsobem zobrazení Jana Nepomuckého
- podpořit schopnost žáků číst umělecká díla a význam jejich atributů
Praktické pokyny
- program je možné uskutečnit na kterémkoliv mostě se sochou sv. Jana Nepomuckého, po kterém je možné se bezpečně pohybovat (bez rizika střetu s automobilovou a jinou dopravou)
- pokud je zvoleným místem Karlův most v Praze, program je zaměřen na sochu sv. Jana Nepomuckého a místo, odkud bylo jeho tělo svrženo do Vltavy
- program je poskytován ZDARMA
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
Mateřská škola:
- Dítě a jeho psychika /Jazyk a řeč: dokáže vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách; domluvit se slovy i gesty, improvizovat;
- Dítě a ten druhý: dokáže porozumět běžným projevům vyjádření emocí a nálad; spolupracovat s ostatními; respektovat potřeby jiného dítěte, dělit se s ním o hračky, pomůcky, pamlsky, rozdělit si úkol s jiným dítětem apod.; vnímat, co si druhý přeje či potřebuje, vycházet mu vstříc (chovat se citlivě a ohleduplně k slabšímu či postiženému dítěti, mít ohled na druhého a soucítit s ním, nabídnout mu pomoc apod.)
- Dítě a jeho psychika / Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace: dokáže vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických) i ve slovních výpovědích k nim
1. stupeň Základní školy:
- ČJS-3-3-02 pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události regionu, interpretuje některé pověsti nebo báje spjaté s místem, v němž žije
- ČJS-3-3-03 uplatňuje elementární poznatky o sobě, o rodině a činnostech člověka, o lidské společnosti, soužití, zvycích a o práci lidí; na příkladech porovnává minulost a současnost
- ČJS-5-3-03 rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší vlasti s využitím regionálních specifik
- ČJS-5-3-05 objasní historické důvody pro zařazení státních svátků a významných dnů
Významné dny: 16. května - svátek Jana Nepomuckého
Symboly: svatozář, atributy sv. Jana Nepomuckého - pět hvězd, kříž, prst na ústech
Tradice: slavnosti Navalis - svatojánské oslavy na vodě
Použité metody:
- práce ve skupinách
- metody práce s textem - legendy
- práce s uměleckými obrazy a památkami - sochy
Výstupy a zkušenosti
Program je nabízen od jara 2023. Byl realizován jednou pro 5. třídu ZŠ.