"Dušičky" aneb o hodnotě lidského života
a vzpomínce na zemřelé
Úcta k našim mrtvým předkům je pozitivní součástí naší kultury a součástí naší tradice a dávné historie. Program přibližuje smysl křesťanského svátku, který je v občanském kalendáři pojmenován jako "Památka zesnulých" nazývaný mezi lidmi spíše "Dušičky". V období kolem 2. listopadu lidé zvlášť pamatují na své blízké, kteří již zemřeli. Navštěvují hroby svých příbuzných, čistí je, zdobí a rozsvěcují svíčky. S touto zkušeností se mohli žáci již setkat. Na tuto tradici navazují otázky spojené s památkou na zemřelé: jak žije ve vzpomínkách lidí a proč je důležité, abychom vzpomínali.
Lektoři programu:
- Eliška Vrbová
Cíle programu:
- prožít se žáky v prostředí kostela zastavení se vzpomínkou na zemřelé, kterých si vážili a byli jim blízcí
- zastavit se u symbolů, které odkazují na naději na smysl lidského života
Praktické pokyny
- sraz s lektorem je před hlavním vchodem kostela sv. Ignáce na Karlově náměstí (nebo před kostelem, ve kterém se má program konat, pokud je to domluveno předem)
- žáci nepotřebují žádné pomůcky, prosíme o upozornění, aby si chlapci sundali pokrývku hlavy a všechny děti se chovaly v kostele tiše, protože kostel je otevřený i pro veřejnost a v lavicích bývají lidé, kteří se zde modlí nebo prožívají klidnou atmosféru kostela
- Základní platba za program je 50 Kč/žák (minimum za skupinu s méně než 14 žáky je 700 Kč), snížená cena 30 Kč/žák (minimum za skupinu s méně než 14 žáky je 400 Kč) v případě objednávky programů pro více skupin v jednom dni, opakované objednávání programů během školního roku nebo z důvodu finančních obtíží objednavatele.
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP
1. stupeň ZŠ:
- inspirovat žáky k aktivnímu postoji k sebepoznávání a seberozvoji v oblasti mezilidských vztahů; tj. k přijetí zodpovědnosti za kvalitu vztahů, v nichž žijí, a k poznání možností, jak ke zvýšení jejich kvality aktivně přispět;
- rozvíjet schopnost žáků vnímat symboly a symbolicky zobrazovat "neviditelné" skutečnosti.
- EV-5-1-03: dokáže se těšit z radosti a úspěchu jiných, vyjadřuje účast na radosti a bolesti druhých, pozitivně hodnotí druhé v běžných podmínkách
2. stupeň ZŠ:
- VV-9-1-07: porovnává na konkrétních příkladech různé interpretace vizuálně obrazného vyjádření; vysvětluje své postoje k nim s vědomím osobní, společenské a kulturní podmíněnosti svých hodnotových soudů
Střední školy (podle RVP G):
Umění a kultura: užívání jazyka umění jako prostředku k vyjádření nejrůznějších jevů, vztahů, prožitků, emocí a představ a k schopnosti svůj způsob vyjádření hodnotit, porovnávat a nabízet ostatním členům společnosti
rozvíjení pozitivního hodnotového systému opřeného o historickou i současnou zkušenost lidstva; chápání nesprávnosti mechanického přenosu současných etických představ do reality minulosti;
rozvíjení a kultivaci vědomí osobní, lokální, národní, evropské i globální identity
Významné dny: 2. 11. Památka zesnulých, 1. 11. Všech svatých; 31. 10. Halloween
Symboly: voda, světlo, hostina
Tradice: návštěvy hrobů příbuzných
Použité metody:
- asociační cvičení - symboly v životě a v kostele
- diskuze
- práce s textem
- práce s výtvarným dílem

Výstupy a zkušenosti
Ve školním roce 2018-2019 se program uskutečnil ve dnech 31. 10. až 2. 11. Konaly se dva programy ve škole a osm programů v kostele sv. Ignáce na Karlově náměstí. V listopadu 2022 se v kostele sv. Ignáce uskutečnil další program pro základní školu. Na podzim 2024 se uskutečnily 3 programy.