Čas příhodný
Skutečnost, že čas je vzácnou komoditou, si člověk uvědomuje především tehdy, když ho má málo, zvláště pak s vymezeným časem lidského života. Přitom se mění i intenzita prožívání různých okamžiků. Program otvírá s žáky otázky po způsobech trávení a zároveň vnímání času i po možnostech jeho naplnění.
Program se v některých aktivitách částečně inspiruje sešitem My jsme svět č. 6 vytvořeným Školou Cyril Mooney. Poznámka: o škole Cyril Mooney viz www.skolacyril.cz
Lektoři programu:
- Pavla Edita Herciková
Cíle programu:
- umožnit žákům zamyslet se nad osobními preferencemi a zvyklostmi trávení času;
- motivovat žáky ke společné diskuzi na téma čas;
- rozlišit čas všedního a svátečního dne;
- povšimnout si různých životních etap;
- společně vytvořit parafrázovaný text na známý úryvek z knihy Kazatel;
- pokusit se ztišit a vnímat chvíli plynutí času.
Praktické pokyny
- realizace programu prostorově předpokládá jak vytvoření kruhu ze židlí (popř. i stolů), tak umožnění práce ve skupinách
- Základní platba za program je 50 Kč/žák (minimum za skupinu s méně než 14 žáky je 700 Kč), snížená cena 30 Kč/žák (minimum za skupinu s méně než 14 žáky je 400 Kč) v případě objednávky programů pro více skupin v jednom dni, opakované objednávání programů během školního roku nebo z důvodu finančních obtíží objednavatele. Vzhledem k tomu, že chceme, aby naše programy byly přístupné všem, lze v odůvodněných případech zažádat o prominutí platby buď za celou skupinu nebo za jednotlivé žáky.
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
2. stupeň ZŠ:
- ČJL-9-1-07 zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu
- DV-9-1-04 prozkoumává témata z více úhlů pohledu a pojmenovává hlavní téma a konflikt; uvědomuje si analogie mezi fiktivní situací a realitou
EV-9-1-02: respektuje velikost lidské osoby, objevuje vlastní jedinečnost a identitu a vytváří si zdravé sebevědomí
EV-9-1-08 analyzuje etické aspekty různých životních situací
EV-9-1-10: aplikuje postoje a způsobilost, které rozvíjejí mezilidské vztahy
Použité metody:
- osobní reflexe zkušeností s prožíváním času
- skupinové sdílení a tvůrčí práce s textem
- společná reflexe práce ve skupinách
- ztišení pro usebrané vnímání času

Výstupy a zkušenosti
Program je nově nabízen od jara 2025. Jeho části byly nicméně vícekrát realizovány na seminářích tvořivé pedagogické práce se skupinou pedagogů.