Světlo, které mluví
Program zve děti do kostela sv. Jindřicha a Kunhuty, kde budou společně objevovat krásu a symboliku vitráží jako "mluvících" obrazů z barev a světla. V druhé části programu, která se bude odehrávat v sále naproti kostelu a bude mít podobu dílny, si každý vytvoří vlastní papírovou "vitráž" a odnese si ji domů na památku. Propojením zážitku, poznání a tvoření se děti seznámí s jedinečnou rolí světla v sakrálním prostoru.
Lektoři:
- Eliška Vrbová
Cíle programu:
- seznámit žáky s významem a funkcí vitráží v kostelním prostoru
- vést děti k zamyšlení nad významem světla v duchovní i lidské rovině
- podpořit tvořivost a manuální zručnost žáků
Praktické pokyny
- Program probíhá nejprve v kostele sv. Jindřicha a Kunhuty v Jindřišské ulici, kde se žáci seznámí s vitrážemi na místě, a pak pokračuje v sále Pedagogického centra naproti kostelu v Jindřišské 30
- Cena za program je 50 Kč za žáka. Žáci si můžou vyrobit jednu nebo více vitráží z hedvábného papíru. Počet se odvíjí od jejich zručnosti a rychlosti.
- Poplatek je možné uhradit po programu fakturou (preferujeme), případně v den programu v hotovosti předáním lektorovi. Za platbu hotově je možné vystavit potvrzení.
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
1. stupeň Základní školy:
- EV-3-1-06 využívá prvky tvořivosti při společném plnění úkolů
- VV-5-1-03 při tvorbě vizuálně obrazných vyjádření se vědomě zaměřuje na projevení vlastních životních zkušeností i na tvorbu vyjádření, která mají komunikační účinky pro jeho nejbližší sociální vztahy
- VV-5-1-05 osobitost svého vnímání uplatňuje v přístupu k realitě, k tvorbě a interpretaci vizuálně obrazného vyjádření; pro vyjádření nových i neobvyklých pocitů a prožitků svobodně volí a kombinuje prostředky (včetně prostředků a postupů současného výtvarného umění)
2. stupeň Základní školy:
- VV-9-1-02 užívá vizuálně obrazná vyjádření k zaznamenání vizuálních zkušeností, zkušeností získaných ostatními smysly a k zaznamenání podnětů z představ a fantazie
- VV-9-1-06: interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti; vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků
ČJL-9-1-07 zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu
Symboly: světlo, zlato, barvy
Použité metody:
- práce s uměleckými díly - obrazy, vitráže, sochy
- práce se symboly, odhalování jejich původu, přiřazování významů
- výtvarná činnost žáků
Výstupy a zkušenosti
Program je nabízen od podzimu 2025, zatím nebyl realizován.