První český biskup Vojtěch a jeho následovníci

Jak žil a čím se zabýval první český biskup Vojtěch a jeho následovníci? Program nabízí prohlídku Arcibiskupského paláce v Praze (dále AP) vedenou interaktivním způsobem, při které děti poznávají, co je posláním biskupa a jaké má místo ve společnosti. Žáci navštíví kapli v 1. patře paláce, která je "srdcem domu" a ukazuje na zdroj víry i životní inspirace pražských arcibiskupů, jejichž úkolem je pečovat o zpřístupnění díla a odkazu Ježíše Krista a jeho rozvoj na svěřeném území. Ve 2. patře paláce jsou reprezentační prostory s galerií pražských arcibiskupů, kde budou žáci formou hry objevovat jejich činnost a hodnoty, o které pečovali a sami žili. V sálech se také nachází ojedinělá kompletní série gobelínů ze 18. stol. utkaná ve Francii na téma "Nová Indie".
Lektoři:
- Pavla Edita Herciková
- Eliška Vrbová
- Radek Búbela
Cíle programu:
- seznámit žáky s některými pojmy z oboru křesťanství a církev
- zpřístupni jinak nepřístupné prostory Arcibiskupského paláce a zažít jeho atmosféru
- prohloubit znalosti žáků z historie našeho státu, ale také křesťanství a jeho církví nejen v českém, ale i v evropském měřítku
- na příkladu osobností vybraných biskupů ukázat na příběhy lidí, kteří se v tomto prostředí snažili o lepší svět
Praktické pokyny
- Sraz se třídou je na recepci Arcibiskupského paláce. Vstup vpravo od hlavní brány, zvonek "recepce".
- Základní platba za program je 50 Kč/žák (minimum za skupinu s méně než 14 žáky je 700 Kč), snížená cena 30 Kč/žák (minimum za skupinu s méně než 14 žáky je 400 Kč) v případě objednávky programů pro více skupin v jednom dni, opakované objednávání programů během školního roku nebo z důvodu finančních obtíží objednavatele. Vzhledem k tomu, že chceme, aby naše programy byly přístupné všem, lze v odůvodněných případech zažádat o prominutí platby buď za celou skupinu nebo za jednotlivé žáky.
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
1. stupeň ZŠ:
- ČJS-3-3-02 pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události regionu, interpretuje některé pověsti nebo báje spjaté s místem, v němž žije
- ČJS-5-3-03 rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší vlasti s využitím regionálních specifik
2. stupeň ZŠ:
- D-9-1-03 orientuje se na časové ose a v historické mapě, řadí hlavní historické epochy v chronologickém sledu
- D-9-4-05 ilustruje postavení jednotlivých vrstev středověké společnosti, uvede příklady románské a gotické kultury
Střední školy:
- Umění a kultura / Obrazové znakové systémy: na konkrétních příkladech vysvětlí, jak umělecká vizuálně obrazná vyjádření působí v rovině smyslové, subjektivní i sociální a jaký vliv má toto působení na utváření postojů a hodnot
- Umění a kultura: užívání jazyka umění jako prostředku k vyjádření nejrůznějších jevů, vztahů, prožitků, emocí a představ a k schopnosti svůj způsob vyjádření hodnotit, porovnávat a nabízet ostatním členům společnosti
- rozvíjení pozitivního hodnotového systému opřeného o historickou i současnou zkušenost lidstva; chápání nesprávnosti mechanického přenosu současných etických představ do reality minulosti;
- rozvíjení a kultivaci vědomí osobní, lokální, národní, evropské i globální identit
Významné dny: pražské biskupství bylo zřízeno v březnu 973, biskup Vojtěch byl zvolen roku 982, roku 1344 bylo pražské biskupství povýšeno na arcibiskupství, prvním pražským arcibiskupem se stal Arnošt z Pardubic
Symboly: atributy svatého Vojtěcha, Jana Křtitele a Jana Nepomuckého; symboly umučení a vzkříšení Ježíše Krista; biskupské a arcibiskupské odznaky (mitra, pallium, berla, pektorál)
Tradice: k biskupství patří neodmyslitelně katedrála a slaví se výroční den katedrály, kterým je v případě katedrály sv. Víta, Václava a Vojtěcha. První kostel - rotundu sv. Víta založil kníže Václav patrně v roce 929. Sídelním kostelem (katedrálou) pražského biskupství se stala roku 973. Románskou baziliku nechal postavit kníže Spytihněv po zboření rotundy roku 1060. Gotickou katedrálu nechal postavit císař Karel IV. v roce 1344. Výročním dnem položení základního kamene k dostavbě katedrály je 1. 10. 1873.
Použité metody:
- naslouchání komentáři a legendám
- prohlídka prostor (kaple, reprezentační prostory)
- práce s pojmy a symboly souvisejícími s výzdobou kaple
- poznávací hra o činnostech a poslání arcibiskupů
- poznávací hra o motivech gobelínů ze série "Noví Indové", diskuse
Výstupy a zkušenosti
Program byl realizován pro pět tříd ZŠ a SŠ.