Popel a život
Období přípravy na Velikonoce začíná Popeleční středou. Popel vzniká, pokud necháme shořet to, co nechceme ponechat na své zahrádce a ve svém životě. Přidáme-li pak popel do půdy, pomůžeme nechat vyrůst krásným jarním květinám. Popel se tak proměňuje v naději nového začátku a rašícího jara. Program dětem pomáhá pochopit symboliku začátku období přípravy na Velikonoce (tzv. doby postní).
Lektorka:
- Pavla Edita Herciková
Cíle programu:
- pomoci žákům pochopit období přípravy na Velikonoce
- rozvíjet schopnost vnímat a porozumět symbolům tohoto období
Praktické pokyny
- program je určen pro jednu třídu, při spojování tříd je doporučený počet 30 žáků a méně
- program vyžaduje usazení žáků v kruhu (na židlích, popř. na koberci) s dostatečným volným prostorem uprostřed, kde se postupně tvoří obraz z didaktického materiálu
- před zahájením programu potřebuje lektor k přípravě prostoru a pomůcek čas alespoň 10 min.; v případě opakování programu pro několik tříd za sebou je vhodné, aby lektor nemusel střídat učebny
- je-li to možné, pracuje lektor při dodržení bezpečnostních pravidel, také s ohněm (není to ale nutnou součástí programu)
- Základní platba za program je 50 Kč/žák (minimum za skupinu s méně než 14 žáky je 700 Kč), snížená cena 30 Kč/žák (minimum za skupinu s méně než 14 žáky je 400 Kč) v případě objednávky programů pro více skupin v jednom dni, opakované objednávání programů během školního roku nebo z důvodu finančních obtíží objednavatele. Vzhledem k tomu, že chceme, aby naše programy byly přístupné všem, lze v odůvodněných případech zažádat o prominutí platby buď za celou skupinu nebo za jednotlivé žáky.
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
MŠ:
- Dítě a jeho psychika /Jazyk a řeč: dokáže vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách; domluvit se slovy i gesty, improvizovat;
- Dítě a jeho psychika / Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace: dokáže vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických) i ve slovních výpovědích k nim
- Dítě a společnost: dokáže porozumět běžným neverbálním projevům citových prožitků a nálad druhých; zacházet šetrně s vlastními i cizími pomůckami, hračkami, věcmi denní potřeby, s knížkami, s penězi apod.
1. stupeň ZŠ:
- EV-5-1-03: dokáže se
těšit z radosti a úspěchu jiných, vyjadřuje účast na radosti
a bolesti druhých, pozitivně hodnotí druhé v běžných podmínkách - žák poznává národní kulturu, její duchovní hodnoty a posiluje vědomí ji chránit
Významné dny: Popeleční středa, příprava na Velikonoce - doba postní
Tradice: udělování popelce na začátku období přípravy na Velikonoce, příprava zahrady na příchod jara
Symboly: popel, země, rostliny, květy
Použité metody:
- metody pedagogiky celistvé výchovy podle Franze Ketta
- asociační cvičení při práci s popelem a květinami
- využití prožitkových aktivit k percepci symbolického vyjádření i k vlastnímu emočnímu sebevyjádření
- tvorba vlastní 'zahrádky'

Výstupy a zkušenosti
Program byl poprvé nabídnut na jaře 2023, do roku 2024 se ho zúčastnily 3 skupiny dětí z mateřské školy.
