Objevujeme kostel 

Interaktivní program zavede žáky do prostoru kostela jako místa plného významů, symbolů a příběhů. Žáci se naučí rozpoznávat hlavní části, vybavení i výzdobu kostela, porozumí jejich funkci a zamyslí se nad tím, proč jsou uspořádány právě tak, jak jsou. Společně budeme zkoumat, jak architektura a výzdoba vyjadřují vztah člověka k víře, posvátnu i společnosti. 

Lektoři:

  • Eliška Vrbová

Cíle programu:

  • seznámit žáky s prostorem vybraného kostela 
  • pomoci jim objevit smysl této stavby ve vztahu k lidskému životu
  • vytvořit pro žáky prostor k uvažování nad hodnotami, které jsou lidem společné a které stojí za to chránit
  • rozvíjet citlivost ke kulturnímu i duchovnímu dědictví 

Praktické pokyny

  • Program je možné realizovat v kostele sv. Jindřicha v Jindřišské ulici. V případě, že máte zájem o program v jiném konkrétním kostele, uveďte to, prosíme, v přihlašovacím formuláři. Naši lektoři domluví možnost realizace s duchovní správou kostela a vytvoří verzi programu pro tento kostel.
  • Program je třeba dotvořit na základě místa a věku žáků, proto je třeba jej objednat s určitým předstihem.
  • Sraz s lektorem je vždy před kostelem v předem dohodnutý čas.

Didaktické poznámky

Souvislost s RVP:

Mateřská škola:

  • Dítě a jeho psychika /Jazyk a řeč: dokáže vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách; domluvit se slovy i gesty, improvizovat;
  • Dítě a ten druhý: dokáže porozumět běžným projevům vyjádření emocí a nálad; spolupracovat s ostatními; respektovat potřeby jiného dítěte, dělit se s ním o hračky, pomůcky, pamlsky, rozdělit si úkol s jiným dítětem apod.; vnímat, co si druhý přeje či potřebuje, vycházet mu vstříc

1. stupeň Základní školy:

  • ČJS-3-3-01 využívá časové údaje při řešení různých situací v denním životě, rozlišuje děj v minulosti, přítomnosti a budoucnosti 
  • VV-3-1-04 interpretuje podle svých schopností různá vizuálně obrazná vyjádření; odlišné interpretace porovnává se svou dosavadní zkušeností
  • ČSP-3-1-02 pracuje podle slovního návodu a předlohy
  • EV-3-1-06 využívá prvky tvořivosti při společném plnění úkolů

2. stupeň Základní školy:

  • EV-9-1-02: respektuje velikost lidské osoby, objevuje vlastní jedinečnost a identitu a vytváří si zdravé sebevědomí
  • VV-9-1-06: interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti; vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků
  • Poznávání národní kultury, její duchovní hodnoty a vědomí ji chránit

Významné dny: výroční den posvěcení kostela  

Symboly: předsíň, loď, presbytář, vítězný oblouk, kazatelna, křtitelnice, oltář, ambon, kříž

Použité metody:

  • prohlídka a pozorování uspořádání a výzdoby kostela, hledání zadaných předmětů a míst
  • práce s uměleckými díly - obrazy, vitráže, sochy
  • rozhovor se žáky - hledání hodnot, ideálů a přesahů

Výstupy a zkušenosti

Program byl realizován např. v bazilice sv. Ludmily na pražském náměstí Míru nebo v kostele sv. Jindřicha a Kunhuty pro několik skupin ze základních škol.