Znamení duhy
Slavení Velikonoc předchází tzv. Svatý týden. Program má žákům
představit jeho průběh tak, aby se seznámili s velikonočním příběhem Ježíše Krista,
objevili v něm emoce a hodnoty, které jsou jim také známé či blízké. Obsah
každého dne charakterizuje určitá barva, někdy zmíněná přímo v názvu dne jako
např. Zelený čtvrtek. Tyto barvy připomínají duhu, která může reprezentovat
barvitost lidského života.
Lektoři programu:
- Eliška Vrbová
Cíle programu:
- Žáci se seznámí se společným základem křesťanských Velikonoc a s historickými souvislostmi jejich vzniku;
- Žáci porozumí souvislostem mezi prožíváním Velikonoc jako svátků jara a slavením vycházejícím z velikonoční křesťanské tradice.
- Prohloubení vnímání významu mezilidských vztahů v kontextu křesťanských velikonočních slavností
Praktické pokyny
- program je určen pro jednu třídu nebo skupinu do 30 žáků
- program vyžaduje dataprojektor s reproduktory
- Základní platba za program je 50 Kč/žák (minimum za skupinu s méně než 14 žáky je 700 Kč), snížená cena 30 Kč/žák (minimum za skupinu s méně než 14 žáky je 400 Kč) v případě objednávky programů pro více skupin v jednom dni, opakované objednávání programů během školního roku nebo z důvodu finančních obtíží objednavatele. Vzhledem k tomu, že chceme, aby naše programy byly přístupné všem, lze v odůvodněných případech zažádat o prominutí platby buď za celou skupinu nebo za jednotlivé žáky.
Didaktické poznámky
Souvislost s RVP:
2. stupeň ZŠ:
- Poznávání národní kultury, její duchovní hodnoty a vědomí ji chránit
- EV-9-1-02: respektuje
velikost a důstojnost lidské osoby, objevuje vlastní jedinečnost a identitu a
vytváří si zdravé sebevědomí
Střední školy:
- Průřezová témata / Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech / Žijeme v Evropě: evropské kulturní kořeny a hodnoty: křesťanství, demokracie, právo, umění, věda, hospodářství
Významné dny: Květná neděle, Zelený čtvrtek, Velký pátek, Bílá sobota, Neděle
Zmrtvýchvstání
Symboly: barvy (červená, zelená, černá, bílá, žlutá), světlo, tma
Tradice: pašijový příběh, Svatý týden
Použité metody:
- naslouchání příběhu a reflexe hodnot při společném rozhovoru
- sledování obrazů, asociace, rozhovor vycházející z hermeneutické existenciální didaktiky

Výstupy a zkušenosti
Program byl poprvé nabízen v březnu 2018, zúčastnily se ho 3 třídy.